Argument #1 2014

Tema MAT. Si meg hva du spiser, og jeg sier deg hvem du er. Mat er ikke bare bensin for kroppen, men forteller også hvor vi kommer fra, hva vi gjør og hvem vi vil være. I dette nummeret får vi ulike perspektiver på mat.

Årets første utgave av Argument feires med slippfest torsdag 23. januar på Tamara. Alle er velkomne!

I dette nummeret får vi ulike perspektiver på mat: Er GMO en trussel, eller løsningen på verdens matproblemer? Hvorfor spiser vi gris, og ikke hund? Har Norge blitt et kaste-samfunn? Hva gjør det med oss at vi kan velge og vrake i mat?

Som vanlig er bladet fullstappet med innsiktsfulle artikler, kronikker og anmeldelser om et bredt utvalg av temaer, og skrevet av Oslostudenter. Her er et utvalg av problemstillingene som tas opp:

SAMFUNN: Sliter Tyskland fortsatt med arven etter muren? Amerikanske droneangrep i Pakistan - lovlige inngrep eller krigsforbrytelser? Hva skjer når en økonom begynner å dokumentere industrielt forfall i Europa - med kameraet?

KULTUR: Hva er hemmeligheten til verdens lengslevende sci-fiserie? Bør man leve hver dag som om det er den siste? Hva skjer når myter blir politikk?

NATURVITENSKAP: Hvorfor er fugler utro mot sine partnere? Kan man dø av et knust hjerte? Hva forteller IPCC-rapporten oss, og hvorfor er det blitt så stille rundt den?

Argument #1 er å finne i stativer ved universitet og høyskoler i Oslo, og på www.argumentnett.no. Utgaven feires med slippfest torsdag 23. januar på Tamara. Alle er velkomne!

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine