Argument 2 /2013

Temanummer om hjernen. I tillegg har vi artikler om blant annet grønn strøm, arven etter Hugo Chávez, døden på Facebook, biomaterialer i kroppen og humanioras rolle i samfunnet, i tillegg til en kronikk fra rektorkandiat Torkil Vederhus.

Hjerneføde, nevrononsens og tankevekkende fakta – Argument #2 med tema HJERNEN er ute nå.
I tillegg til temaseksjonen bringer vi i denne utgaven artikler om blant annet grønn strøm, arven etter Hugo Chávez, døden på Facebook, biomaterialer i kroppen og humanioras rolle i samfunnet, i tillegg til en kronikk fra rektorkandiat Torkil Vederhus.

Tema denne gangen er hjernen – det bløte, grå og hemmelighetsfulle tenkeorganet. «Hadde hjernen vært enkel nok til å forstå seg på, så hadde vi vært for dumme til å forstå den,» skriver Tulpesh Patel i en gjennomgang av «nevrononsens». Temaseksjonen byr ellers på en kritisk blikk på personlighetstester, spørsmålet hva det innebærer å se, en etymologisk undersøking av ordet hjernen og et musikalsk sidespor.

I Samfunnsseksjonen finner vi artikler om Venezuela etter Hugo Chávez, hvordan vi møter døden i sosiale medier, hva som skjer om Frp tar over kulturpolitikken, hvorfor stemmerettsjubileet oppleves som en kvinnefeiring, hvordan Irlands økonomi er på vei tilbake og hva positiv sosiologi kan bidra med.

Vi starter en ny serie om humanioras identitet. Hva skal vi med 6000 HF-studenter i Oslo alene, og er kulturstudier relevant i et samfunn som skriker etter ingeniører? I Kulturseksjonen finnes også en anmeldelse av Cecilie Løveids nyeste diktsamling, en presentasjon av motekeiseren Valentino og en filmanalytisk tilnærming til ideen om hjernevask.

Naturvitenskap åpner med et eksempel på vellykket forskningsformidling, og har bidrag om homoseksualitet – genetisk eller tillært? -, om strømgarantier egentlig sier noen ting om strømmens renhet, hva ideen om «Schrödingers katt» egentlig skulle bevise, og om bestemor snart har kunstig hjerne i tillegg til kunstige hofter.

Se også nettsiden: www.argumentnett.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!