Argument #2 -2014

Naturen er overalt: rundt oss, i oss, med eller mot oss. I denne utgaven av Argument er det hele tiden mennesket og naturen som er i dialog eller strid.

ARGUMENT #2 – NATUR

Naturen er overalt: rundt oss, i oss, med eller mot oss. I denne utgaven av Argument er temaseksjonen viet til natur. Vi undersøker naturens kår i inn- og utland, i skogen, på museet og i populærkulturen. Hele tiden er det mennesket og naturen som er i dialog eller strid. Hva er det som skiller oss fra dyrene, og er vi herre over naturen eller er det vi som er underlagt lumske og farlige krefter? Nå som klima- og andre kriser truer jorda – vil naturen dø ut, eller slå tilbake med jernhånd? Bruno Latour mente at naturbegrepet burde avskaffes, men det ser ut som om vi har mer enn nok å snakke om.

Samfunn: Arven etter Escobar: I Colombia går tre tonn tunge flodhester fritt rundt mens kokaindealere har supplert Uzi med Ipad. Rettsoppgjør i Chile gir oppreisning til Pinochets ofre, og håp for flere. Meksikansk petroleumsoppgjør får nasjonalfølelser til å blusse opp. Og vil din psykiater snart skrive ut LSD på resept?

Kultur: Trenger kunstnere egentlig å spise – og trenger vi egentlig kunstnere? Anmeldelser: «Vi lever på en stjerne» på Henie Onstad Kunstsenter, og teateroppsetningen av Vigdis Hjorths «Leve Posthornet». I tillegg: En tegnet kommentar til politiets arbeidsmetoder.

Naturvitenskap: MedHum-aksjonen 2014: Medisinsk hjelp til mødre og barn i Sierra Leone. Er kløften mellom menneske og primat så stor som vi liker å tro? Vakre samklanger mellom fysikk og musikk. Arguments utsendte på katastrofeturisme i Tsjernobyl. Sist men ikke minst – hva forteller fysikken oss,egentlig?

Argument #2 2014 er å finne i stativer ved SiO-læresteder og treningssentre, samt på Chateau Neuf.

www.argumentnett.no

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern