Argument #2 -2014

Naturen er overalt: rundt oss, i oss, med eller mot oss. I denne utgaven av Argument er det hele tiden mennesket og naturen som er i dialog eller strid.

ARGUMENT #2 – NATUR

Naturen er overalt: rundt oss, i oss, med eller mot oss. I denne utgaven av Argument er temaseksjonen viet til natur. Vi undersøker naturens kår i inn- og utland, i skogen, på museet og i populærkulturen. Hele tiden er det mennesket og naturen som er i dialog eller strid. Hva er det som skiller oss fra dyrene, og er vi herre over naturen eller er det vi som er underlagt lumske og farlige krefter? Nå som klima- og andre kriser truer jorda – vil naturen dø ut, eller slå tilbake med jernhånd? Bruno Latour mente at naturbegrepet burde avskaffes, men det ser ut som om vi har mer enn nok å snakke om.

Samfunn: Arven etter Escobar: I Colombia går tre tonn tunge flodhester fritt rundt mens kokaindealere har supplert Uzi med Ipad. Rettsoppgjør i Chile gir oppreisning til Pinochets ofre, og håp for flere. Meksikansk petroleumsoppgjør får nasjonalfølelser til å blusse opp. Og vil din psykiater snart skrive ut LSD på resept?

Kultur: Trenger kunstnere egentlig å spise – og trenger vi egentlig kunstnere? Anmeldelser: «Vi lever på en stjerne» på Henie Onstad Kunstsenter, og teateroppsetningen av Vigdis Hjorths «Leve Posthornet». I tillegg: En tegnet kommentar til politiets arbeidsmetoder.

Naturvitenskap: MedHum-aksjonen 2014: Medisinsk hjelp til mødre og barn i Sierra Leone. Er kløften mellom menneske og primat så stor som vi liker å tro? Vakre samklanger mellom fysikk og musikk. Arguments utsendte på katastrofeturisme i Tsjernobyl. Sist men ikke minst – hva forteller fysikken oss,egentlig?

Argument #2 2014 er å finne i stativer ved SiO-læresteder og treningssentre, samt på Chateau Neuf.

www.argumentnett.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!