Argument #5 2013

Argument tar for deg ulike perspektiver på krise.  Ellers bl.a. om den nye høyrebølgen i Norge, krystallenes energi, Miljøpartiet de Grønnes plan og mye annet

Krise! Kloden er overopphetet, verdensøkonomien skranter, vi mister oss selv i en stadig raskere global utvikling og ingen vet hvor det bærer hen. Samtidig har det gått en inflasjon i selve krisebegrepet: alt fra et fotballnederlag til en kvise kan oppleves som en krise - men få kriser får oss til å forlate sofaen og gjøre noe. I dette nummeret tar Argument for seg ulike perspektiver på krise.

Hvorfor gjør vi ikke mer for å stoppe global oppvarming? Er det krise at språk dør - og hvem sitt ansvar er det? Hvem har skylda for Eurokrisen? Er vestlig kultur på vei til å dø ut? Hvordan takle ekstrem sorg? Kan man skape kunst av krise? Er vi på vei til å bli apatiske og likegyldige? Og hva har Rihanna, John Lennon og Radiohead å tilby mår det gjelder krisehåndtering?

"Vi snakkar om krise når det handlar om ein situasjon i eit komplekst system (økonomi, samfunnet, familie), og systemet fungerer dårleg. Ofte er årsakene til dysfunksjonen utydeleg eller ukjent, men det er naudsynt at eit umiddelbart vedtak blir teke," skriver skribent Peter van de Groep. "Kriser er, med andre ord, endelege og dei blir avgjerande."

Ellers blant annet bidrag om den nye høyrebølgen i norsk politikk, krystallenes energi sett fra et naturvitenskapelig perspektiv, samlekortspillenes magi, Miljøpartiet de Grønnes plan for å endre norsk miljøpolitikk, kunstnernes forsøk på å forene metafysiske og fysiske verdener i Romantikkenog avslutningen på vår serie om kvantefysikk.

Bladet er å finne i stativer ved universitet og høyskoler i Oslo, og på www.argumentnett.no.

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine