Arkitektur N nr. 1-2016

Les bl.a. om bibliotek for den digitale tidsalderen og om viktigheten av å planlegge for rikere aktivitetsmiljø i bysentra

Framtidens bibliotek

I sentrum av Toronto har Snøhetta tegnet et nytt tilskudd til Ryerson University: et bibliotek for den digitale tidsalderen. Konseptet for Ryerson Student Learning Centre er inspirert av de historiske samlingsstedene i det gamle Hellas, hvor læring var en grunnleggende sosial praksis. - Det nye læringssenteret er et forum der studentene og allmennheten kan blande seg, skriver den kanadiske arkitekten Raja Moussaoui.

Konstruktiv motstand

I et naturreservat i det nordlige Kina har Jensen & Skodvin Arkitekter tråklet en gangsti mellom fredede trær og konstruert et beskyttende ståltak som svever på tynne søyler over en drikkevannskilde. - Alle komposisjoner har godt av å møte en eller annen form for vanskelighet, sier arkitekt Jan Olav Jensen i et intervju med Einar Bjarki Malmquist.

Friluftsliv i hverdagsbyen

Det kommersielle presset på bysentrum øker, og det blir viktigere og viktigere å planlegge for rikere aktivitetsmuligheter i byen. Brattøra friområde i Trondheim og Sørenga sjøbad i Oslo, tegnet av henholdsvis PIR II / SLA og LPO Arkitekter / Arkitekt Kristine Jensens Tegnestue, er to eksempler på vellykkede friområder i tett by.

Poler i norsk byplanlegging

Sverre Pedersen og Frode Rinnan representerer ulike plantradisjoner, men er blant de få som gjorde det 20. århundres norske byplanlegging interessant, skriver professor ved AHO, Karl Otto Ellefsen, i et bokessay om to nye biografier.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!