Arkitektur N nr. 1-2017

Mellom det gamle og det nye ligger et stort spenn av muligheter, fra vedlikehold, reparasjon og restaurering til full transformasjon. Arkitektur N nr.1 presenterer blant annet kulturarenaen Sentralen, utstillingsserien Repair og restaureringen av den historiske hagen på Stend hovedgård.

Reparasjon, transformasjon

Atelier Oslo og KIMA arkitektur har transformert to gamle bankbygg i Kvadraturen til kulturarenaen Sentralen, som kombinerer det røffe og uferdige med det polerte og restaurerte. Galleri ROM har invitert tre kunstnere og arkitekter til å se potensialet i reparasjon – fra gjenbruk av utgåtte dører til stopping av votter.

På sporet av en tapt hage

Hageanlegget på Stend i Fana tilhører en av de få gjenværende hovedgårdene i Norge fra 1600-tallet. Landskapsarkitektene Annegreth Dietze-Schirdewahn, Bjørn Anders Fredriksen og Anne K. Irgens forteller om det møysommelige detektivarbeidet for å gjenskape deler av Stends historiske hageanlegg.

Sykkelhoteller

Togstasjonene i Lillestrøm og Asker har fått nye sykkelhoteller, som skal stimulere til økt bruk av sykkel og kollektivtransport. Byggene tilbyr sikker sykkelparkering som gjør det lettere å kombinere sykkel og tog, og tilfører også områdene nye kvaliteter.

Kunnskapsbygning

Den norske doktorgradsutdanningen i arkitektur har gjennomgått store endringer de siste 30 årene. En av utfordringene har vært å finne frem til en akademisk metode som passer fagfeltet. Kristina Ketola Bore har snakket med ansatte og tidligere studenter ved doktorgradsprogrammene om ambisjoner og utfordringer for arkitekturforskningen.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

– Rollen som dobbeltagent var en gavepakke, sier Ingrid Bolsø Berdal.  Les siste nyhetsbrev fra Cinema her.