Arkitektur N nr. 2-2016

Les bl.a. om tilsiktet dårlig bokvalitet i asylmottak, om rasteplassene langs E6 og om gjenbruk i  byggeprosjekter

Bokvalitet som asylpolitikk

Regjeringen har vedtatt en midlertidig forskrift som unntar asylmottak for byggesaksbehandling, og dårlig bokvalitet blir brukt som et avskrekkende virkemiddel i asylpolitikken. - Det gir noen urovekkende perspektiver, skriver boligforsker Eli Støa. Sammen med andre forskere fra NTNU og SINTEF har hun utarbeidet en rapport som blant annet undersøker hvordan de bygde omgivelsene påvirker asylsøkernes livskvalitet, muligheter for integrering og deres forhold til lokalmiljøet.

Når veien er målet

E6 mellom Gardermoen og Biri er oppgradert til firefelts motorvei, med en rekke vakre rasteplasser og andre visuelle oppkvikkere langs veien. Arkitekt og skribent Gaute Brochmann har kjørt E6 til Biri for å diskutere konsekvensene av veiutbyggingen både for by og land. I tillegg presenterer Arkitektur N nr.2 rasteplassene ved Strandlykkja, utformet av Løvseth+Partner og COWI.

Bordet fanger

Hvordan kan en utstilling invitere publikum inn i utforskningen av et tema, fremfor å bare presentere et ferdig verk? Interiørarkitekt Annelise Bothner-By har gått nye veier i arbeidet med bordinstallasjoner for utstillingen “Norvegiska Romá – Norske sigøynere. Ett folk, mange stemmer”.

Gamle bygg, nye interiører

Gjenbruk er stikkordet i de to nye interiørprosjektene som presenteres i Arkitektur N nr.2. I et viktoriansk teglhvelv i Ramsgate i Kent har Haptic Architects installert en rekke nye volumer i bjerkefinér. Studio Vatn og Groma har utformet nye lokaler for Storyline Studios i en eldre betongkonstruksjon ved Akerselva i Oslo.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!