Arkitektur N nr. 2-2016

Les bl.a. om tilsiktet dårlig bokvalitet i asylmottak, om rasteplassene langs E6 og om gjenbruk i  byggeprosjekter

Bokvalitet som asylpolitikk

Regjeringen har vedtatt en midlertidig forskrift som unntar asylmottak for byggesaksbehandling, og dårlig bokvalitet blir brukt som et avskrekkende virkemiddel i asylpolitikken. - Det gir noen urovekkende perspektiver, skriver boligforsker Eli Støa. Sammen med andre forskere fra NTNU og SINTEF har hun utarbeidet en rapport som blant annet undersøker hvordan de bygde omgivelsene påvirker asylsøkernes livskvalitet, muligheter for integrering og deres forhold til lokalmiljøet.

Når veien er målet

E6 mellom Gardermoen og Biri er oppgradert til firefelts motorvei, med en rekke vakre rasteplasser og andre visuelle oppkvikkere langs veien. Arkitekt og skribent Gaute Brochmann har kjørt E6 til Biri for å diskutere konsekvensene av veiutbyggingen både for by og land. I tillegg presenterer Arkitektur N nr.2 rasteplassene ved Strandlykkja, utformet av Løvseth+Partner og COWI.

Bordet fanger

Hvordan kan en utstilling invitere publikum inn i utforskningen av et tema, fremfor å bare presentere et ferdig verk? Interiørarkitekt Annelise Bothner-By har gått nye veier i arbeidet med bordinstallasjoner for utstillingen “Norvegiska Romá – Norske sigøynere. Ett folk, mange stemmer”.

Gamle bygg, nye interiører

Gjenbruk er stikkordet i de to nye interiørprosjektene som presenteres i Arkitektur N nr.2. I et viktoriansk teglhvelv i Ramsgate i Kent har Haptic Architects installert en rekke nye volumer i bjerkefinér. Studio Vatn og Groma har utformet nye lokaler for Storyline Studios i en eldre betongkonstruksjon ved Akerselva i Oslo.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

STEMMER nr. 2 2019 presenterer resultatet av årets tekstkonkurransen med tema «2084». Vi har også flere andre bidrag om klima og miljø i dette nummeret, våre faste spalter om språk og oversettelse og flere nye litterære stemmer. Blant annet hyller vi en kulturdronning - bibliotekar og skribent Marit Hallen (1962 – 2018).