Arkitektur N nr. 6 - 2012

Norsk arkitektur – endelig online. Interessen for arkitektur i Norge øker stadig. Nå har Arkitektur N laget www.architecture-norway.no, i samarbeid med de prisbelønte designerne i Sletten og Østvold, hvor vi presenterer samtidsarkitekturen i Norge.

Norsk arkitektur – endelig online!

Interessen for arkitektur i Norge øker stadig, men hittil har det manglet et nettsted for norsk arkitektur på engelsk. Nå har Arkitektur N laget www.architecturenorway.no, i samarbeid med de prisbelønte designerne i Sletten og Østvold. architecturenorway.no presenterer endelig samtidsarkitekturen i Norge for internasjonalt publikum.

Byjordbruk

Arkitektur N nr. 6 ser på det urbane jordbruket. Det landskapet som er i ferd med å vokse frem på takene i flere amerikanske storbyer kan gi oss nye måter å tenke byen på, skriver Ingerid Helsing Almaas. Fotograf Are Carlsen har vært på besøk i New Yorks takhager, mens Røyne Kyllingstad tar for segHungry City, en mangfoldig bok om byen og maten.

Frivillige syr byen sammen

Den kommersielle utviklingen i Harstad har sprengt sentrum i stykker. Med ”Stien Langs Sjøen”, en planlagt syv kilometer lang gangforbindelse mellom bydelene, forsøker arkitekt Jim Myrstad og lokale frivillige å sy byen sammen igjen.

Militært treningsanlegg på Haakonsvern

Haakonsvern i Bergen har fått et nytt treningsanlegg, utformet av Longva arkitekter og Grindaker landskapsarkitekter. Anlegget ligger i tett kontakt med fjorden og er tilrettelagt både for opplæring i militære ferdigheter og for leirens ansatte.

Selvika, Nasjonal turistveg Havøysund

Reiulf Ramstad Arkitekters betongkonstruksjon for Nasjonale turistveger skal forsterke opplevelsen av å bevege seg fra veien ned til stranden i Selvika. Prosjektet gir universell tilgjengelighet til sitteplasser, kjøkken og ildstedet ved havet.

Farger, funksjon og følelser

Interiørarkitekt Anne Berentsen står bak en lang rekke prestisjetunge prosjekter, fra totalrenoveringen av Slottet til innredningen av Reitangruppens kontorbygg. Katharina Styren har snakket med Berentsen om svarte flater, rosa flygler og hvordan fargesetting kan skape funksjonelle og uttrykksfulle rom.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no.

Håndleddsbrudd, klamydia og kreftceller blir lagt under lupen i siste utgave av Tidsskriftet.

15.00-17.00 17. august 2017

TFs kontor, Litteraturhuset