Arkitektur N nr. 7/2012

Les bl.a.: Dristig på Brattøra; Space Group forsøker seg på nytolkning av en velkjent typologi, Stavangers nye storstue; avdempet lettelse, Carl Berners plass; trafikknutepunket som også ble byrom og Hummer på papp-
tallerken i Bergen

Arkitektur N er ute med årets nest siste nummer.

Dristig på Brattøra

Med Clarion Hotel & Congress i Trondheim forsøker Space Group seg på nytolkning av en velkjent typologi, med et åpent forhold til bylandskapet og en ny ornamental materialbruk.Et forfriskende korreks til norsk arkitektur, skriver Martin Braathen i sin omtale i Arkitektur N.

Stavangers nye storstue

Med det nye konserthuset i Stavanger har Norge fått enda en musikkarena av internasjonal klasse. Her kan man rolig ta plass og vente på Rachmaninov, mener akustiker Magne Skålevik. Til å være et ”signalbygg” er konserthuset ganske avdempet, og en del av oss opplever det som en lettelse, skriver Ulf Grønvold i sin omtale.

Nytt liv i et utskjelt veikryss

I regi av Dronninga landskap har Carl Berners plass endelig fått posisjon som hjørnestenen i Harald Hals’ parkgateplan fra 1929. Utrolig nok fungerer dette trafikknutepunktet som byrom, mener arkitekt Mette Mogensen. Mari Bergset har snakket med landskapsarkitekt Rainer Stange om plantekasser, fordrøyning og den viktige blondeskyggen.

Hummer på papptallerken

Fisketorget er en turistattraksjon i dagens Bergen, og den nye mathallen tegnet av Eder Biesel arkitekter gjør det mulig å møte kravene til service og hygiene året rundt. Den nye mathallen bærer preg av en grundig byromsanalyse, samtidig krever en snuoperasjon for fisketorget noe mer enn ny arkitektur, mener landskapsarkitekt Terje Kalve.

På innsiden av Quality Hotel Expo

I Hotel Expo drar Haptic Architects naturen på Fornebu inn i foajé og fellesarealer. De har lykkes i å lage et overraskende og tydelig interiør til tross for det lite tiltalende bygningsmessige utgangspunktet, mener Ellen S. Klingenberg.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no.

STEMMER nr. 2 2019 presenterer resultatet av årets tekstkonkurransen med tema «2084». Vi har også flere andre bidrag om klima og miljø i dette nummeret, våre faste spalter om språk og oversettelse og flere nye litterære stemmer. Blant annet hyller vi en kulturdronning - bibliotekar og skribent Marit Hallen (1962 – 2018).