Arkitektur N nr. 8/2015

Tema: Sjenerøse boliger. I mange av de boligene som selges i norske byer i dag er plassen så nøye definert at det egentlig bare er én måte
å møblere på.

Den som flytter inn kan få bestemme trekket på sofaputene, men noen andre har bestemt hvor sengen skal stå og hvor man skal sette seg ned når man kommer hjem fra jobb. Rammene for det livet som skal utspille seg i boligen er allerede fastlåste.

I dette nummeret av Arkitektur N ser vi på et utvalg av små prosjekter, for det meste boliger, som åpner for en helt annen frihet. Noen er svar på åpenbare overskuddssituasjoner, som hytter eller sommerhus. Noen
er skreddersøm for en bestemt oppdragsgiver. Men felles for disse husene er at de har en stor sjenerøsitet i forhold til det livet de skal romme. – Denne friheten burde være en naturlig del av all boligarkitektur, og en naturlig forventning hos alle som skal bo, sier redaktør Ingerid Helsing Almaas.

Prosjektene som presenteres spenner fra Gartnerfuglen arkitekters luftige frirom på Mallorca, til Kvalbein arkitekturs minimale enebolig for en mor og ett barn på Kongsberg.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern