Arkitektur N nr.4-2014

Arkitektur N mener at det i for liten grad har vært rom for frie innspill om det fremtidige regjeringskvartalet. Samtalen om regjerings-kvartalet må fortsette.

Samtalen om regjeringskvartalet er ikke over

For å berike debatten rundt regjeringskvartalets fremtid, inviterte Arkitektur N og 0047 til åpen idédugnad i februar 2014. Over 50 prosjekter kom inn – i et spekter fra dikt til konkrete prosjektforslag – og ble utstilt i 0047s galleri. Arkitektur N nr.4 presenterer et utvalg prosjekter fra utstillingen.

Samtidig som Arkitektur N gikk i trykken, kunngjorde imidlertid regjeringen at de hadde valgt det såkalte ”Konsept Øst”, og å bevare Høyblokka og rive Y-blokka. Men Arkitektur N mener at det i for liten grad har vært rom for frie innspill om det fremtidige regjeringskvartalet. Samtalen om regjeringskvartalet må fortsette. Det er lenge før vi er klare for noen arkitektkonkurranse.

Mot ”Konsept Øst”

Pål Henry Engh fra LPO Arkitekter beskriver arbeidet frem mot ”Konsept Øst” og de fire andre alternativene som ble foreslått for det nye regjeringskvartalet, som en del av den såkalte konseptvalgsutredningen.

Åpenhet og demokrati

Utredningen av det nye regjeringskvartalet bør flyttes ut av byråkratiet en stund, mener professor Ole Møystad. Dette handler om uendelig mye mer enn behovet for kontorarealer og sikkerhetstiltak.

Forestillinger om fremtiden

Kan vi tenke oss en arkitektur som både er vakker og bidrar til fellesskapets beste? Spør Alberto Pérez-Gómez, professor i arkitekturteori og -historie.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no.

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

I det nye temanummeret av Form Akademisk  publiserer vi utvalgte fagfellevurderte artikler utviklet fra paper presentert på The 3rd International Conference for Design Education Researchers - DRS/CUMULUS learnxdesign conference holdt i Chicago  28. - 30. juni 2015.

15.00-17.00 17. august 2017

TFs kontor, Litteraturhuset