Arkitektur N nr.5-2014

Les. bl.a.: Monumentet Høyblokka; et verneverdig bygg som gir mulighet til nye samtaler, et vitaliserende og vellykket skolebygg på Tynset, bevaring og videreutvikling av blågrønne systemer i byene gjør oss mindre sårbare for klimaendringene

Monumentet Høyblokka

Hvor er det rom for demokratiske innspill i den pågående prosessen rundt Regjeringskvartalets framtid?, spør Ingerid Helsing Almaas og Einar Bjarki Malmquist. Svaret ligger i hvordan vi diskuterer monumentene våre, svarer professor Otero-Pailos og arkitekt Reinhard Kropf. Et verneverdig bygg gir mulighet til nye samtaler, også om demokrati og verdier.

Vellykket på Tynset

Nye Nord-Østerdal videregående skole på Tynset er resultatet av en åpen arkitektkonkurranse. Det mest iøynefallende er Longva Arkitekters utstrakte bruk av tre, som preger bygget både utvendig og innvendig, i konstruksjoner og detaljer. Men denne skolen er så mye mer. I sin omtale kaller Leif Houck prosjektet ”vitaliserende”, og trekker fram godt dagslys og vellykkede fellesarealer.

Blågrønne strukturer

Vi må lære oss å leve med et klima i endring, skriver landskapsarkitekt og professor Anne-Karine Halvorsen Thorén. Korte perioder med ekstremregn kan føre til enorme skader i tettbygde områder, men bevaring og videreutvikling av de blågrønne systemene kan bidra i byutviklingen og gjøre oss mindre sårbare i framtiden.

Søker ly i naturen

Da kunstner Kalle Grude skulle bygge seg hytte i Bamble ville han forstyrre omgivelsene så lite som mulig. I stedet for å fjerne den store steinen midt på tomten, bygget han rundt den. Gjenbruk, allsidighet og naturvern er stikkord i Grudes kunstprosjekt.

Hypermoderne på Norderhov

I ytterste Nordmarka, på Krokskogen ved Hønefoss, har Atelier Oslo erstattet en gammel hytte med en ny. Dette er en hyttetur inn i framtiden: til en hytte hvor romanske buer er paret med en skateboardrampe, skriver Nicholas Møllerhaug.

Bevaring i byen

Ratio Arkitekter har bygget om Kommunenes hus, etterkrigsgiganten i Vika i Oslo. De karakteristiske fasadene er bevart, og bygget er oppgradert til et moderne kurs- og konferansesenter.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no.

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine