Arkitektur N nr.5-2014

Les. bl.a.: Monumentet Høyblokka; et verneverdig bygg som gir mulighet til nye samtaler, et vitaliserende og vellykket skolebygg på Tynset, bevaring og videreutvikling av blågrønne systemer i byene gjør oss mindre sårbare for klimaendringene

Monumentet Høyblokka

Hvor er det rom for demokratiske innspill i den pågående prosessen rundt Regjeringskvartalets framtid?, spør Ingerid Helsing Almaas og Einar Bjarki Malmquist. Svaret ligger i hvordan vi diskuterer monumentene våre, svarer professor Otero-Pailos og arkitekt Reinhard Kropf. Et verneverdig bygg gir mulighet til nye samtaler, også om demokrati og verdier.

Vellykket på Tynset

Nye Nord-Østerdal videregående skole på Tynset er resultatet av en åpen arkitektkonkurranse. Det mest iøynefallende er Longva Arkitekters utstrakte bruk av tre, som preger bygget både utvendig og innvendig, i konstruksjoner og detaljer. Men denne skolen er så mye mer. I sin omtale kaller Leif Houck prosjektet ”vitaliserende”, og trekker fram godt dagslys og vellykkede fellesarealer.

Blågrønne strukturer

Vi må lære oss å leve med et klima i endring, skriver landskapsarkitekt og professor Anne-Karine Halvorsen Thorén. Korte perioder med ekstremregn kan føre til enorme skader i tettbygde områder, men bevaring og videreutvikling av de blågrønne systemene kan bidra i byutviklingen og gjøre oss mindre sårbare i framtiden.

Søker ly i naturen

Da kunstner Kalle Grude skulle bygge seg hytte i Bamble ville han forstyrre omgivelsene så lite som mulig. I stedet for å fjerne den store steinen midt på tomten, bygget han rundt den. Gjenbruk, allsidighet og naturvern er stikkord i Grudes kunstprosjekt.

Hypermoderne på Norderhov

I ytterste Nordmarka, på Krokskogen ved Hønefoss, har Atelier Oslo erstattet en gammel hytte med en ny. Dette er en hyttetur inn i framtiden: til en hytte hvor romanske buer er paret med en skateboardrampe, skriver Nicholas Møllerhaug.

Bevaring i byen

Ratio Arkitekter har bygget om Kommunenes hus, etterkrigsgiganten i Vika i Oslo. De karakteristiske fasadene er bevart, og bygget er oppgradert til et moderne kurs- og konferansesenter.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no.

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!