Arkitektur N nr.8-2014

I dette nummeret av Arkitektur N presenterestre prosjektet i Vardø Restored, som bidrar til å gi ny optimisme til en by preget av nedgang og fraflytting

Du kan også lese artikkelen til Anna Minton, som kaller privatiserte høysikkerhetsenklaver i byene et demokratisk problem, og advarer de involverte i utviklingen av regjeringskvartalet i Oslo. Og vi ser påarkitektprogrammet Rural Studio i Alabama,klesbutikken Pepper i Bergen og mye mer.

Vardø: Folk først

Etter flere tiår med nedgang og avfolking er det igjen optimisme i Vardø, Norges nord-østligste by. En av drivkreftene er det kulturminnebaserte stedsutviklingsprosjektet Vardø Restored, som samarbeider tett med lokale huseiere og folk i byen. I dette nummeret av Arkitektur N kan du lese Ingerid Vedeler Brekkhus’ artikkel om Vardø Restored, Tormod Amundsens fortelling om verdens første fuglekikkerarkitektkontor, Biotope, og et intervju med street art-kunstneren Pøbel som satte i gang kunstfestivalen Komafest.

Nå er det lys i vinduene i Vardø, og folk i husene.Med innovative lokale aktører og håndverksmessig presisjon vekkes forfalne bygg fra dvalen.

De solgte gatene og ingen la merke til det

– Privatiserte høysikkerhetsenklaver er et demokratisk problem for byene, skriver journalist og forfatter Anna Minton.

Terroristangrep skaper nødvendigvis rom for byutvikling, men hvordan bruker man rommene? I Storbritannia har gjenoppbyggingen etter bombeangrep i sentrum av store byer som London, Manchester eller Liverpool nesten uten unntak ført til økt privatisering og økt privat kontroll. Minton håper at det samme ikke vil skje med regjeringskvartalet i Oslo.

Rural Studio – og oss andre

I 20 år har arkitektprogrammet Rural Studio ved Auburn University i Alabama, USA tatt med seg arkitektstudenter ut på bygda. Der har de bodd og jobbet og bygget, og det tette samarbeidet med lokale krefter har gitt studenter og lærere uerstattelig tillit i det lille tettstedet Newbern. Den elegante arkitekturen er bare et biprodukt av dette forholdet, skriver Hans Skotte.

Pepper

Det avkledde rommet er utgangspunktet for Eriksen Skajaas utforming av klesbutikken Pepper i Bergen. Den originale murveggen ble beholdt, og ventilasjonskanalene fikk ligge udekket. Inventaret, møbler bygget av Minde snekkeri, skal gi assosiasjoner til en byggeplass med stillaser og pallestabler.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no.

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!