ArkitekturN 2-15

I dette nummeret av Arkitektur N presenterer vi to nye kulturhus, Stormen i Bodø og Bok & Blueshuset i Notodden. Begge kombinerer mange ulike kulturfunksjoner i ett og samme bygg.

Du får se en ny side av nasjonalfotograf Anders B. Wilse, og vi prøver å gi svar på hva tjenestedesign egentlig er, og setter også søkelys på gevinstene ved ombruk av byggematerialer.

Kulturhus i Bodø og Notodden

Engelske DRDH Architects’ to bygninger i Bodøs nye kulturkvartal, Stormen, fyller de siste to tomtene i sentrum av gjenreisningsbyen. Den enkle geometrien i Bok & Blueshuset på Notodden knytter nye rom sammen med byens industrihistorie. Arkitektkontoret Børve og Borchsenius, Askim/Lantto arkitekter og Dronninga Landskap står bak. Begge kulturhusene er eksempler på arkitektonisk transformasjon, skriver Nicholas Møllerhaug. – Og det største mirakelet har skjedd i Bodø.

Fra skrap til skatter

Riving av bygg genererer enorme mengder avfall hvert år. Samtidig er det stadig mer fokus på ressursbruk og på miljøbelastningene ved materialbruk knyttet til nybygg. Hvorfor kjøper vi nye materialer hvis det er mulig å gjenbruke noe av det som allerede finnes, kanskje til og med på tomta? Hvordan skal vi tenke og bygge for å kunne bruke byggematerialene om igjen, spør Anne Sigrid Nordby og Kari Sørnes.

Hva er egentlig tjenestedesign?

Tjenestedesignere bryr seg mer om mennesker og den opplevelsen produkter og tjenester gir, enn hvordan produktene eller omgivelsene ser ut. AHO har undervist i tjenestedesign i ti år, men det er likevel mange, både arkitekter og andre, som ikke aner hva en tjenestedesigner gjør. Katharina Dale Håkonsen har sett på hva tjenestedesign egentlig er.

Wilse – bildet av det nye Norge

Fotograf Anders Beer Wilse (1865-1949) er kanskje mest kjent for sine landskapsbilder og portretter. Arkitektur N har besøkt Norsk teknisk museum som viser en annen side av Wilses arbeid, industrifotografi, i forbindelse med 150-årsjubileet for fotopionerens fødsel.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!