ArkitekturN 2/2012

Byutviklingsprosessen i Bjørvikaområdet er en av de mest gjennomdiskuterte noensinne i Norge. Les også Kunstnerhus på Fogo Island, Kjoler og konstruksjoner, Designer av det uventede m.m

Arkitektur N nr.2 2012

Kunstnerhus på Fogo Island
Saunders Architecture fra Bergen tegner kunstnerhus for gründerorganisasjonen Shorefast på den lille øya Fogo utenfor Newfoundland.

Kjoler og konstruksjoner
Dagens byggeindustri baserer seg på de påkledde bygg. Særlig i et nordisk klima pakkes konstruksjonene inn og forhindres fra å bli en del av arkitekturen. Men hva har egentlig dagens bygg under kjolen? Einar Bjarki Malmquist har snakket med Arne Henriksen, som blant annet er arkitekt for den nye T-banestasjonen på Bekkestua.

Klar for det klimanøytrale livet?
Hva hjelper det med høye ambisjoner når ikke engang de som tegner pilotprosjektene kunne tenke seg å gi slipp på parkeringsplasser og dele kjøkken med naboen? spør arkitekt Mette Mogensen og landskapsarkitekt Kathrine Strøm Brattli i en artikkel i dette nummeret av Arkitektur N.
Redaktør Ingerid Helsing Almaas har latt seg inspirere av boken Time to eat the dog, som lover ideologi-nøytrale svar på hvordan vi bør leve for å sikre en bærekraftig fremtid.

Designer av det uventede
Den britiske designeren Ross Lovegrove har gitt form til alt fra vannflasker til småhus. Interiørarkitekt Ellen S. Klingenberg har diskutert forskjellen mellom kunst og design med den lekne formgiveren.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.