ArkitekturN 7-8/16

Tre og arkitektur. Treet har dype røtter i norsk kultur. Hvordan utvikles dagens trearkitektur? Hva prøver vi å få til, og hvor gode er vi på tre i Norge i dag? Arkitektur N gløtter på døra til et stort og evig aktuelt tema, med artikler og byggpresentasjoner.

Skogen

Økt bruk av tre som byggemateriale er et av svarene på klimautfordringen, og det er liten tvil om at potensialet for å øke bruken av tre fra norske skoger er betydelig. Hvor står norsk skogbruk i dag? Hva gjøres, hva kunne gjøres, og hva er arkitektenes muligheter for å påvirke utviklingen i riktig retning? Pasi Aalto har vært i den globale skogen.

Gjennombrudd for massivtre

Hvor langt er vi kommet i bruken av konstruksjonssystemer i massivtre i Norge? Marius Nygaard trekker linjene fra 1990-tallet fram til i dag. På AHO arbeider forskere og masterstudenter sammen i prosjektet ”Wood Be Better” for å utvikle arkitektonisk relevante løsninger og bruksområder for tre i urbane bygg.

Studenttårn av massivtre

Moholt 50|50 i Trondheim skal bli en ny bydel for studenter. De Y-formede boligtårnene åpner nye muligheter for massivtrebygg.

Moderne laft

Tre som byggemateriale dominerer norsk arkitekturhistorie. Men hvor enkelt er det å utvikle disse tradisjonene videre? Arkitekt Bodil Reinhardsen arbeider med å videreutvikle de arkitektoniske mulighetene i gamle laftetradisjoner, men det har ikke vært lett å drive frem innovasjon i tre.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

Marxisme og brødbaking i ein kapitalistisk økonomi. Det ferskeste nummeret av Gnist vil være ekstra spennende for dem som er opptatt av marxistisk teori. Harald Minken har oversatt Bok 2 av Kapitalen og har en artikkel om hvilke nye perspektiv som kommer fram i den boka.

15.00-17.00 17. august 2017

TFs kontor, Litteraturhuset