ArkitekturN nr. 5/2015

Les: Økolandsbyen i Hurdal er en suksess, og det spørres om det er tatt riktige grep i de nye bygatene i Bjørvvika. Les også om modul-byggeprosjektet Grønneviksøren studentboliger i Bergen.

Økolandsbyen i Hurdal

Det bærekraftige livet er ikke lenger forbeholdt hardbarkede økoentusiaster som vil bygge sitt eget halmhus. I Hurdal skal økolandsbyen i løpet av de nærmeste årene utvides med 175 nye boenheter, utarbeidet av arkitektene i Aktivhus AS. De nye husene har allerede blitt en formidabel salgssuksess og økolandsbyen er blitt navet i en bredere bærekraftsatsing i kommunen. Arkitektur N har besøkt den lille dalen hvor framtidens boformer er under bygging – nå.

– Dette er forskning under bygging. Vi evaluerer underveis, sier økolandsbygründer Simen Torp.

Utviklingen av en ny livsstil i økolandsbyen handler ikke bare om bolig, men også om sosial organisering, matforsyning og arbeidsplasser. Målet er at Hurdal økolandsby skal være et sted hvor du kan bo, leve, arbeide og dyrke.

Nye gater i Oslo

De nye hovedgatene i Bjørvika – Dronning Eufemias gate og Kong Håkon 5.s gate – har fått brede fortau, sykkelstier og en rik og variert vegetasjon, med 55 ulike sorter trær, utformet av landskapsarkitektene i Dronninga Landskap.

– Mangfoldet er imponerende. Men hvor mange trær trenger man egentlig, spør landskapsarkitekt Martin Theill Johansen.

– Et yrende folkeliv i gatene var en hovedmålsetning. Men har planleggerne av Dronning Eufemias gate faktisk tatt de fysiske grepene som må til?, spør arkitekt og professor Einar Lillebye.

Grønneviksøren studentboliger

Grønneviksøren studentboliger i Bergen er tegnet av 3RW arkitekter. Med til sammen 727 hybelenheter er studentboligene blant Europas største modulbyggeprosjekter. Arkitekt Joakim Skajaa plasserer det nye tilskuddet til landets studentboliger i en historisk og nasjonal sammenheng, mens arkitektene Isabel Melo og Solveig Mathiesen vurderer prosjektets plass i den urbane transformasjonen som finner sted i Bergen.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!