ArkitekturN nr. 6/16

En kontorarbeidsplass er tilsynelatende en enkel ting: et bord og en stol. Men kontorbygg er også rammer for et komplekst og skiftende arbeidsliv. Arkitektur N nr. 6 ser blant annet nærmere på dagens kontorbygg og fremtidens arbeidsplassarkitektur.

Arbeidsplassen

Åpne kontorløsninger har fått mye negativ omtale i media, men er det faktisk tilfelle at cellekontorer er bedre arbeidsplassarkitektur? Mari Skogland og Oddvar Skjæveland har forsket på kontoransattes opplevelse av ulike kontorløsninger. Journalist Marianne Alfsen har undersøkt om vi i det hele tatt vil trenge kontorbygg i fremtidens fragmenterte arbeidsliv. Arkitektur N nr. 6 presenterer også flere kontorprosjekter, fra Jonsvollskvartalet i Bergen til Deloitte-huset i Oslo.

Feriehus på Sildegarnsholmen

På en liten holme ved Sunnmørekysten har Knut Hjeltnes sivilarkitekter MNAL tegnet et feriehus som skal kunne takle en orkan. Byggeplassen var så liten at huset måtte settes sammen på naboøya og taues ut med båt.

Billigere boliger

Mange førstegangsetablerere sliter med å komme seg inn i dagens boligmarked. Er det mulig å bygge rimelige boliger for denne gruppen? Og hvilke kvaliteter kan man klare å tilby? Lie Øyen arkitekter har tatt utfordringen med boligprosjektet på Sønderhagen i Stange kommune.

Helsefarlige tepper?

Bruken av teppegulv øker, blant annet for å dempe støy i store, åpne lokaler. Men hvilke konsekvenser har det egentlig for innemiljøet? En gruppe helse- og byggforskere har gjennomgått det som finnes av dokumentert kunnskap om teppegulv, inneklima og helse.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.