ArkitekturN nr. 6/16

En kontorarbeidsplass er tilsynelatende en enkel ting: et bord og en stol. Men kontorbygg er også rammer for et komplekst og skiftende arbeidsliv. Arkitektur N nr. 6 ser blant annet nærmere på dagens kontorbygg og fremtidens arbeidsplassarkitektur.

Arbeidsplassen

Åpne kontorløsninger har fått mye negativ omtale i media, men er det faktisk tilfelle at cellekontorer er bedre arbeidsplassarkitektur? Mari Skogland og Oddvar Skjæveland har forsket på kontoransattes opplevelse av ulike kontorløsninger. Journalist Marianne Alfsen har undersøkt om vi i det hele tatt vil trenge kontorbygg i fremtidens fragmenterte arbeidsliv. Arkitektur N nr. 6 presenterer også flere kontorprosjekter, fra Jonsvollskvartalet i Bergen til Deloitte-huset i Oslo.

Feriehus på Sildegarnsholmen

På en liten holme ved Sunnmørekysten har Knut Hjeltnes sivilarkitekter MNAL tegnet et feriehus som skal kunne takle en orkan. Byggeplassen var så liten at huset måtte settes sammen på naboøya og taues ut med båt.

Billigere boliger

Mange førstegangsetablerere sliter med å komme seg inn i dagens boligmarked. Er det mulig å bygge rimelige boliger for denne gruppen? Og hvilke kvaliteter kan man klare å tilby? Lie Øyen arkitekter har tatt utfordringen med boligprosjektet på Sønderhagen i Stange kommune.

Helsefarlige tepper?

Bruken av teppegulv øker, blant annet for å dempe støy i store, åpne lokaler. Men hvilke konsekvenser har det egentlig for innemiljøet? En gruppe helse- og byggforskere har gjennomgått det som finnes av dokumentert kunnskap om teppegulv, inneklima og helse.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!