Arr 4 -2013

Arr tar for seg ulike aspekter ved disiplin innenfor alt fra stoisk filosofi, den romerske hær, tukthuset i Christiania, speider-bevegelsen og våre dagers barnehager

Arr – Idéhistorisk tidsskrift er ute med nytt nummer med tema "Disiplin"

Fra lederen:

"Et samfunn uten noen form for disiplin ville umiddelbart opphøre som samfunn. Men disiplinen kan ta mange former, utøves på mange områder og oppleves forskjellig. I dette nummeret av Arr har vi villet utforske noen av de forestillinger om disiplin som har vært i omløp fra antikken til i dag."

I nummeret vil du kunne lese artikler som tar for seg ulike aspekter ved disiplin innenfor alt fra stoisk filosofi, den romerske hær til tukthuset i Christiania på 1700-tallet, speiderbevegelsen og våre dagers barnehager.

Temaartikler:

Håvard Løkke: Selvdisiplin og selvforståelse i stoisk filosofi

Torstein Torgner: Disiplin i den spartanske og romerske hær

Arvid Evjen Andersen: Ulydige barn på tukthuset i Christiania, 1741–1771

Ingrid Markussen: Hustavlen og Aristoteles: En disciplinerende affære

Petter Dass: Huus–tavlen forfattet i tolv sange

Espen Schaanning: «Halvdød av frost, men levende og beredt» – Speiderbevegelsen som disiplineringsprosjekt

Gudmund Skjeldal: Den disiplinerte amatør – Eit essay om ein langrennsløpar med berre ein stav, og ideane som kanskje låg koda i ei skiløype

Mari Pettersvold og Solveig Østrem: Fra danning og demokrati til lydighet og disiplinering

Ulla-Britt Lilleaas og Dag Ellingsen: Den gode tvangen

Utenomtema:

Martin Ivar Hveem Fjeld: I resepsjonens vold – Nils Kjær og norske essaybegreper

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern