Bejing Trondheim #3/15

Beijing TRH tar for seg de uavhengige småforlagenes rolle i dagens, og fremtidens mulige, litterære økosystem.  Vi byr på en fyldig presentasjon av de tre toneangivende amerikanske småforlagene Ugly Duckling Presse, Wave og Fence Books.

Nytt nummer om SMÅFORLAG – lanseres 12.12.15.

2015 HAR VÆRT ET GODT ÅR for poesien i Norge. Ikke bare har et respektabelt antall debutanter levert diktsamlinger av høy kvalitet i løpet av året – også de gamle traverne fortsetter ufortrødent å bygge videre på sine forfatterskap. Sammenlignet med andre land, er antallet utgivelser innenfor lyrikksjangeren høyt hos oss, men kanskje enda mer påfallende: I Norge utgis ennå poesi, både av eldre og yngre forfattere, på de store forlagene. Vi skriver «ennå». For i et politisk klima der tunge skyer samler seg over kulturbransjen hver gang det forhandles om statsbudsjett blant regjeringspartier med lite til overs for offentlige støtteordninger, er det betimelig å spørre hvor lenge vi kan ta denne tilstanden for gitt. Hvor sårbar er egentlig «den poetiske gullalderen» som enkelte mener vi befinner oss midt inne i? Finnes det noen som vil ta seg av poesien dersom de store forlagene faller fra?

TREDJE NUMMER av tidsskriftet Beijing TRH tar for seg de uavhengige småforlagenes rolle i dagens, og fremtidens mulige, litterære økosystem. Danske Virkelig, islandske Meðgönguljóð og tyske Kookbooks viser ulike tilnærminger og strategier til poesiens kår i sine respektive hjemland, der tilstanden kan tjene som bilder på mulige fremtidsscenarioer her  hjemme. Vi byr på en fyldig presentasjon av de tre toneangivende amerikanske småforlagene Ugly Duckling Presse, Wave og Fence Books.  Hver presentasjon ledsages av eksempler fra forlagenes katalog, vi snakker om sterke navn som Uljana Wolf, Daniela Seel, Kate Colby,  Corina Copp, Aaron Kunin, CAConrad og  Maggie Nelson i ferske gjendiktninger til norsk.

I VÅRT STØRSTE nummer til nå presenterer vi også den særegne trondheimsbaserte kunstneren Andreas Fortes, i tillegg til at vi vanen tro gir plass til fem unge debutanter som  vi har stor tro på. Nyskrevne tekster av Eivind Hofstad Evjemo og Joanna Rzadkowska setter en slags spiss på det hele, mens Julianne Yang skriver interessant om fenomenet Scan-  Guilt, som i disse flyktningetider har fått fornyet  aktualitet. Nummerets faksimile presenterer den Brooklyn-baserte poesifanzinen No, Dear, mens midtsidesangteksten leveres av ingen ringere enn vår venn Julian T. Brolaski.

TIDSSKRIFTET LANSERES på galleriet Vaktmester Mandal, Innherredsveien 24, lørdag 12. desember kl. 18.00

Bidragsytere: SHANE ANDERSON | ELINE BJERKAN | DAVID BREIDA | JULIAN T. BROLASKI | MARTIN BROVOLD | EIVIND HOFSTAD EVJEMO | ANDREAS FORTES | HEIDI-ANETT HAUGEN | MARTIN INGEBRIGTSEN | HILDE SUSAN JÆGTNES | LINDA KLAKKEN | ELINA RAMBERG |  JOANNA RZADKOWSKA | INGRID  TORKILSDATTER SCHANKE | FRØYDIS  SOLLID SIMONSEN | KRISTIAN WIKBORG  WIESE | GUNNAR WÆRNESS | JULIANNE  YANG

post@beijingtrondheim.no | www.beijingtrondheim.no

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern