Bøygen 1/2012

Ny utgave av bøygen med tema ”stedet og litteraturen”; bøygens første nummer av 2012 tar for seg litteratur som springer ut i fra eller på forskjellige måter tematiserer sine geografiske omgivelser

Ny utgave av bøygen med tema ”stedet og litteraturen”

bøygens første nummer av 2012 tar for seg litteratur som springer ut i fra eller på forskjellige måter tematiserer sine geografiske omgivelser. Vi ser på stedet som kulisse og karakter, dynamikken mellom sted og ikke-sted, og stedets virkningskraft på forfatter og tekst. Gjennom fagartikler og skjønnlitteratur sveiper vi innom såvel hjemlige trakter som storbyene Roma, Paris og Jerusalem, de amerikanske sletter og den australske landsbygda.

Nummeret inkluderer tekster av Kjersti Annesdatter Skomsvold, Louise Mønster, Jon Nygaard, Melanie Duckworth, et intervju med Ingvild H. Rishøi og mye mer. Redaktører er Anita Christensen og Barbra E. Grøgaard.

http://www.boygen.net/ Kontaktinformasjon: Anita Christensen, anita.christensen87@gmail.com Barbra E. Grøgaard, barbraeg@gmail.com, tlf. 92 61 82 51

Prosa #2 2021 inneheld to svært ulike tilnærmingar til TV-serien «Atlantic Crossing»s handsaming av historiske hendingar. Les også historia om Kopinors og NFFOs innsats for å styrke bokbransjen i fleire afrikanske land.

Marte Michelets essay er utsett igjen. Tema for årets andre nummer av Prosa er «grenseverdi», noko som viser til dei verdiladde vurderingane som ligg til grunn når grenser blir sette eller flytta, og til kva som kan oppstå når grenser blir kryssa.

Bok og Bibliotek er Norges største og eldste bibliotekfaglige tidsskrift. Vår dyktige og mangeårige redaktør går av med pensjon, og vi søker hans etterfølger.

Bladet tar opp temaer, trender og nyheter som angår bibliotek og bibliotekpolitikk - for eksempel nye arbeidsformer, teknologi, litteratur- og kulturformidling og bibliotekforskning.

Søknadsfrist: 26. mars - Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.