Bøygen 2/12

Den ferskeste utgaven av bøygen tar for seg glemsel og ser på hvordan glemsel og erindring forholder seg til språk, skrift og litteratur. Forå kunne erindre er man først avhengig av å glemme – for så å plutselig komme på det igjen, bevisst eller ubevisst.

Glemselen er som erindringens negativ, som en usynlig del av helheten. Men der erindringen er en skapende, aktiv prosess, handler glemsel mer om det ufrivillige og sykdom. Glemsel kommer også til uttrykk som en redsel; er ikke skrift av og til et uttrykk for det man er reddfor ikke å huske?

Denne utgaven av bøygen tematiserer på ulike måter glemsel. Vi har tekster om språkhistorisk husk, om afasi, labyrinter, hukommelse, skjønnlitterære fragmenter og déjà vu med blant andre RagnhildE. Reinton, Linn Strømsborg, Line Toftsø og Maren Berg Grimstad somtekstforfattere.

bøygener et litterært tidsskrift ved Universitetet i Oslo som fås kjøpt hos Narveseneller hos byens bokhandlere. Eksemplarer kan også bestilles ved henvendelse tilboygen-redaksjonen@ilos.uio.no.

Ansvarligredaktør er Nina Hagerup.

www.boygen.net

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine