Bøygen 4 - 2011

Bøygen – Uren litteratur:

Fiksjonslitteratur som inneholder selvbiografiske elementer er ikke lenger ren fiksjon, men en slags blandingslitteratur – altså er den uren. Bøygen nummer 4/2011 tar for seg grenselandet mellom skjønnlitteratur og selvbiografi, og spør hvorfor menn i så stor grad har fått dominere det seneste årets debatt. Kvinnelige forfattere har hatt lang tradisjon for å skrive selvbiografisk, så hvorfor er det først når mannlige forfattere tar det selvbiografiske i bruk som litterært virkemiddel at det personlige blir relevant som universell erfaring?

I samspillet mellom fiksjon og levd liv åpner vi derfor for å belyse og problematisere det selvbiografiske som litterært virkemiddel uavhengig av forfatterens kjønn. Nummeret inneholder blant annet artikler om Cora Sandel, George Orwell, Sylvia Plath, Ernest Hemingway, Colette, Dahlia Ravikovitch og Imre Kertész.

Bøygen er et litteraturtidsskrift drevet av masterstudenter fra Universitetet i Oslo.

Prosa #2 2021 inneheld to svært ulike tilnærmingar til TV-serien «Atlantic Crossing»s handsaming av historiske hendingar. Les også historia om Kopinors og NFFOs innsats for å styrke bokbransjen i fleire afrikanske land.

Marte Michelets essay er utsett igjen. Tema for årets andre nummer av Prosa er «grenseverdi», noko som viser til dei verdiladde vurderingane som ligg til grunn når grenser blir sette eller flytta, og til kva som kan oppstå når grenser blir kryssa.

Bok og Bibliotek er Norges største og eldste bibliotekfaglige tidsskrift. Vår dyktige og mangeårige redaktør går av med pensjon, og vi søker hans etterfølger.

Bladet tar opp temaer, trender og nyheter som angår bibliotek og bibliotekpolitikk - for eksempel nye arbeidsformer, teknologi, litteratur- og kulturformidling og bibliotekforskning.

Søknadsfrist: 26. mars - Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.