bøygen # 4 2012

Hva er språk for oss som skriver? bøygen har utfordret etablerte forfattere og debutanter til å skrive skjønnlitterære tekster om språk i vid forstand.

Svaret er at språket er nært. Det er ikke postmodernistenes ugjennomtrengelige tegn, ikke det søkemotoroptimaliserte ­eller fremmede digitale. Det skjønnlitterære språket åpner et annet rom.

Hødnebø viser hvordan språket kan splitte. Jakhelln er dominant og sikker i møte med språket. Debutantene utforsker sitt eget språk med nysgjerrighet. I Pricks novelle møtes språk og erotikk. Grens essay forsvarer språket mot kritikken. Hos Langva blir det som er vanskelig å si skrevet med runer. Borgland leter etter et ord som er forsvunnet i tiden. Poesien leker seg frem gjennom flere språk hos Holm, mens den hos Sangtarash finner veien fra farsi til engelsk.

Dette er bare noen av bidragsyterne i bøygens skjønnlitterære nummer. Én ting forbinder dem alle: I 2012 søker vi oss så nær språket vi kan komme.

bøygen er et litterært tidsskrift ved Universitetet i Oslo som kan kjøpes hos Narvesen eller hos utvalgte bokhandlere.

Eksemplarer kan også bestilles ved henvendelse til boygen-redaksjonen@ilos.uio.no.

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine