bøygen # 4 2012

Hva er språk for oss som skriver? bøygen har utfordret etablerte forfattere og debutanter til å skrive skjønnlitterære tekster om språk i vid forstand.

Svaret er at språket er nært. Det er ikke postmodernistenes ugjennomtrengelige tegn, ikke det søkemotoroptimaliserte ­eller fremmede digitale. Det skjønnlitterære språket åpner et annet rom.

Hødnebø viser hvordan språket kan splitte. Jakhelln er dominant og sikker i møte med språket. Debutantene utforsker sitt eget språk med nysgjerrighet. I Pricks novelle møtes språk og erotikk. Grens essay forsvarer språket mot kritikken. Hos Langva blir det som er vanskelig å si skrevet med runer. Borgland leter etter et ord som er forsvunnet i tiden. Poesien leker seg frem gjennom flere språk hos Holm, mens den hos Sangtarash finner veien fra farsi til engelsk.

Dette er bare noen av bidragsyterne i bøygens skjønnlitterære nummer. Én ting forbinder dem alle: I 2012 søker vi oss så nær språket vi kan komme.

bøygen er et litterært tidsskrift ved Universitetet i Oslo som kan kjøpes hos Narvesen eller hos utvalgte bokhandlere.

Eksemplarer kan også bestilles ved henvendelse til boygen-redaksjonen@ilos.uio.no.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!