DRAMA 1/2014

Tema: KRITIKK

"Prase is good for the ego, but bad for the arts" hevder Jane Simmons i sin artikkel i dette temanummeret om kritikk. Hun har fått mye oppmerksomhet i hjemlandet Australia for sine cut-the-crap-teateanmeldelser på bloggen Shit On Your Play, og har dratt erfaringene som teateranmelder inn i undervisninga av sine elever. Hun hevder at teaterkunstnere og dramaelever er like; de vil bli bedre i det de gjør. Da er grundig og operasjonalisert kritikk avgjørende.

I denne utgaven av tidsskriftet DRAMA har vi sett på kritikkens plass i og av dramaarbeid, både innen forskning og undervisning. Ordet kritikk er for mange i feltet ladet med negative konnotasjoner. Kan vi klare å snu det? Å stille krav er å ta folk på alvor.

DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift kommer fra 2014 av ut i tre tykke utgaver i året (ikke fire, slik tradisjonen har vært), og utgis av fagorganisasjonen Drama- og teaterpedagogene.

Tidsskriftet skal fremme dramapedagogisk debatt, faglig fordypning og stimulere god praksis og forskning. DRAMA er godkjent som vitenskapelig publiseringskanal på nivå 1.

Ansvarlig redaktør: Hedda Fredly (redaksjon@dramaiskolen.no

Les mer her: http://dramaogteater.no/tidsskriftet-drama/tidligere-utgaver-av-drama/

Nyheter fra Eurozine