DRAMA 1/2015

Tema: ROM: Hva slags rom skaper teatret i dag, og hvordan? Hvordan kan dramapedagogikken la seg inspirere av utviklingen av nye former for teaterrom?

Årets første utgave av DRAMA har rom som tema. Les blant annet om performance- og aktivistgruppa Sisters Hope som omformer skolebygg til performance-installasjoner og lar en fiksjonsbasert logikk være styrende for "undervisningen". Alt for å forsøke å nå det ultimate Sanselige Samfunn.

I Cantabile 2 og danske Carte Blanches forestilling Life Live! blir tilskuerne både publikum og innhold. Samtidig skaper forestillingen en sterk estetisk ramme, og «på den måde bliver vores historier en del af et kunstværk», skriver Joanna Magierecka, som opplevde Life Live! i et industrilokale på Bryn i Oslo.

Rikke Gürgens Gjærum undrer hvilken betydning stedet får for anvendelsen av teatret. Hun finner at stedet kan være vert for kunst som erkjennelsesform: «Kunsten får dermed en plass midt i menneskets tilværelse, og kan utvide den daglige horisont som ellers er bundet til gjøremålene og vanene» skriver Gjærum.

Dette og mer til kan du lese om i dette nummeret, som ble sendt ut til alle DTP-medlemmer i påska. Du kan også lese det her: http://dramaogteater.no/tidsskriftet-drama/tidligere-utgaver-av-drama/

DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift kommer fra 2014 av ut i tre tykke utgaver i året (ikke fire, slik tradisjonen har vært), og utgis av fagorganisasjonen Drama- og teaterpedagogene.

Tidsskriftet skal fremme dramapedagogisk debatt, faglig fordypning og stimulere god praksis og forskning. DRAMA er godkjent som vitenskapelig publiseringskanal på nivå 1.

Ansvarlig redaktør: Hedda Fredly (redaksjon@dramaiskolen.no

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine