DRAMA no.2-2014

Tema for årets andre utgave av tidsskriftet DRAMA er publikum - i betydninga "hva gjør det med deg å ha et publikum"?

Å ha andres blikk på seg er noe helt grunnleggende i dramafaget - men det er sjelden undersøkt hva det gjør med hver enkelt aktør.

I dette nummeret kan du blant annet lese om filmen The Act of Killing, hvor medlemmene i en tidligere dødsskvadron i Indonesia får iscenesette sine egne drap foran kamera. I løpet av den rystende og absurde dokumentarfilmen får du se hva det gjør med dem å få publikum på noe sånt. Videre trykker vi et portrettintervju med en av de fremste forskerne på teaterhendelser (møtet mellom aktør og tilskuer) vi har i Norden: professor Willmar Sauter. Medlemmene i den integrerte teatergruppa Glädjegiverna forteller hva som skjer i dem når de møter sitt publikum. Og forsker Elena Pérez undersøker hva som hender med skuespillerens rolle i nye interaktive teaterformer. Blant annet.

DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift kommer fra 2014 av ut i tre tykke utgaver i året (ikke fire, slik tradisjonen har vært), og utgis av fagorganisasjonen Drama- og teaterpedagogene.

Tidsskriftet skal fremme dramapedagogisk debatt, faglig fordypning og stimulere god praksis og forskning. DRAMA er godkjent som vitenskapelig publiseringskanal på nivå 1.

Ansvarlig redaktør: Hedda Fredly (redaksjon@dramaiskolen.no

Les mer her:

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!