DRAMA no.2-2014

Tema for årets andre utgave av tidsskriftet DRAMA er publikum - i betydninga "hva gjør det med deg å ha et publikum"?

Å ha andres blikk på seg er noe helt grunnleggende i dramafaget - men det er sjelden undersøkt hva det gjør med hver enkelt aktør.

I dette nummeret kan du blant annet lese om filmen The Act of Killing, hvor medlemmene i en tidligere dødsskvadron i Indonesia får iscenesette sine egne drap foran kamera. I løpet av den rystende og absurde dokumentarfilmen får du se hva det gjør med dem å få publikum på noe sånt. Videre trykker vi et portrettintervju med en av de fremste forskerne på teaterhendelser (møtet mellom aktør og tilskuer) vi har i Norden: professor Willmar Sauter. Medlemmene i den integrerte teatergruppa Glädjegiverna forteller hva som skjer i dem når de møter sitt publikum. Og forsker Elena Pérez undersøker hva som hender med skuespillerens rolle i nye interaktive teaterformer. Blant annet.

DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift kommer fra 2014 av ut i tre tykke utgaver i året (ikke fire, slik tradisjonen har vært), og utgis av fagorganisasjonen Drama- og teaterpedagogene.

Tidsskriftet skal fremme dramapedagogisk debatt, faglig fordypning og stimulere god praksis og forskning. DRAMA er godkjent som vitenskapelig publiseringskanal på nivå 1.

Ansvarlig redaktør: Hedda Fredly (redaksjon@dramaiskolen.no

Les mer her:

Filosofisk supplement er et studentdrevet tidsskrift for filosofi. Denne utgaven er dedisert til Immanuel Kant og hans filosofi. Tekstene er skrevet av både nåværende og tidligere studenter, samt akademikere fra inn og utland.