DRAMA no.2-2014

Tema for årets andre utgave av tidsskriftet DRAMA er publikum - i betydninga "hva gjør det med deg å ha et publikum"?

Å ha andres blikk på seg er noe helt grunnleggende i dramafaget - men det er sjelden undersøkt hva det gjør med hver enkelt aktør.

I dette nummeret kan du blant annet lese om filmen The Act of Killing, hvor medlemmene i en tidligere dødsskvadron i Indonesia får iscenesette sine egne drap foran kamera. I løpet av den rystende og absurde dokumentarfilmen får du se hva det gjør med dem å få publikum på noe sånt. Videre trykker vi et portrettintervju med en av de fremste forskerne på teaterhendelser (møtet mellom aktør og tilskuer) vi har i Norden: professor Willmar Sauter. Medlemmene i den integrerte teatergruppa Glädjegiverna forteller hva som skjer i dem når de møter sitt publikum. Og forsker Elena Pérez undersøker hva som hender med skuespillerens rolle i nye interaktive teaterformer. Blant annet.

DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift kommer fra 2014 av ut i tre tykke utgaver i året (ikke fire, slik tradisjonen har vært), og utgis av fagorganisasjonen Drama- og teaterpedagogene.

Tidsskriftet skal fremme dramapedagogisk debatt, faglig fordypning og stimulere god praksis og forskning. DRAMA er godkjent som vitenskapelig publiseringskanal på nivå 1.

Ansvarlig redaktør: Hedda Fredly (redaksjon@dramaiskolen.no

Les mer her:

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine