Fett #1-15

Hva er det de driver med borti Sverige? Og hvordan står det til med norske partiers feministiske fokus? I årets første utgave av Fett er primært Norge og Sverige under lupa, noe som involverer både vikinger og «generasjon prestasjon».

Er det et feministisk himmel, et helvete eller noe helt annet? Marte Mesna ser nærmere på saken, og spør:
«Har ikke svenske feminister blitt for ekstreme, for teoretiske, for akademiske, for vulgæraktivistiske, for enerådende, og er de ikke alt for opptatte av det kjønnsnøytrale pronomenet hen

Hvordan tenker de norske politiske partiene rundt likestilling? Fett har snakket med alle fra Rødt til Frp, og Maria Dyrhol Sandvik byr på en lengre analyse av feministståa i politikken. Hun skriver bla:
«I praksis er altså Frp eit statsfeministisk parti. Det er då heller ingenting å skjemst over».

– Vi har problemer med å gjenkjenne gjennomsnittlige kvinnekropper. Vi vet ikke lenger hva det er, sier Runa Fjellanger, talsperson for Ungdom mot retusjert reklame.

«Dagens unge går under navnet ‘generasjon prestasjon’ og stresser seg psykisk syke. Det er et politisk problem.» skriver Astrid Hauge Rambøl, og etterlyser Solveig Horne og politikernes tiltak for å redde ungdommen.

Carline Tromp går sagalitteraturen etter i sømmene og finner både kvinner i langbukser og menn som ammer.

I 1870 fantes det omtrent 100 000 griser i Norge. I dag slakter vi 1,7 millioner griser hvert år. Nå hører vi om et voksende ubehag knyttet til denne produksjonen – selv næringen snakker om «stor etterspørselsrisiko». Og dyrevernere at dersom forbrukere visste mer om hvordan grisen blir mat, så ville maten smakt annerledes.