Fett #1-15

Hva er det de driver med borti Sverige? Og hvordan står det til med norske partiers feministiske fokus? I årets første utgave av Fett er primært Norge og Sverige under lupa, noe som involverer både vikinger og «generasjon prestasjon».

Er det et feministisk himmel, et helvete eller noe helt annet? Marte Mesna ser nærmere på saken, og spør:
«Har ikke svenske feminister blitt for ekstreme, for teoretiske, for akademiske, for vulgæraktivistiske, for enerådende, og er de ikke alt for opptatte av det kjønnsnøytrale pronomenet hen

Hvordan tenker de norske politiske partiene rundt likestilling? Fett har snakket med alle fra Rødt til Frp, og Maria Dyrhol Sandvik byr på en lengre analyse av feministståa i politikken. Hun skriver bla:
«I praksis er altså Frp eit statsfeministisk parti. Det er då heller ingenting å skjemst over».

– Vi har problemer med å gjenkjenne gjennomsnittlige kvinnekropper. Vi vet ikke lenger hva det er, sier Runa Fjellanger, talsperson for Ungdom mot retusjert reklame.

«Dagens unge går under navnet ‘generasjon prestasjon’ og stresser seg psykisk syke. Det er et politisk problem.» skriver Astrid Hauge Rambøl, og etterlyser Solveig Horne og politikernes tiltak for å redde ungdommen.

Carline Tromp går sagalitteraturen etter i sømmene og finner både kvinner i langbukser og menn som ammer.

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern