Fortid 4/2012

I 2013 er det hundre år siden norske kvinner fikk stemmerett.Fortids siste temanummer for 2012 undersøker kvinners mulighet til makt og innflytelse gjennom historien.Den lange veien mot stemmeretten var mer slingrete enn antatt.

Slingrete vei mot stemmerett

I 2013 er det hundre år siden norske kvinner fikk stemmerett på lik linje med menn. I den forbindelse har Fortid dedikert sitt siste temanummer for 2012 til å undersøke kvinners mulighet til makt og innflytelse gjennom historien. Redaksjonen ønsker å formidle at den lange veien mot stemmeretten var mer slingrete enn mange antar, og at den krever et nyansert blikk fra de som følger den.

Bladet gjennomfører med denne utgaven en betydelig ansiktsløftning. Framtida har innhentet oss, og bladet har endret grafisk utforming for å imøtekomme markedets forventninger. Like vel har vi beholdt de viktigste elementene ved Fortid, og vi håper at bladets nye utseende vil appellere både til gamle og nye lesere. Fortid er historiestudentene ved UiO sitt eget fagtidsskrift, ble stifta i 2004 og har siden utkommet fire ganger i året.

Slippet av bladet vil følges opp med debatten ”Hvorfor skrive historie om kvinners påvirkningskraft?” den 29. januar på Litteraturhuset, i samarbeid med HIFO og Norsk Tidsskriftforening.

God lesning!

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine