Fotografi 1/15

Dette er den første utgaven av det som nå kommer til å bli en årlig utgave, hvor Fotografi fordyper seg i en bredere forståelse av hva naturfotografiet kan være.

Innhold Fotografi nr 1-15

I denne utgaven av Fotografi har vi forsøkt å legge vekt på noe av det som truer planeten vår i tillegg til å se på fotografers forsøk på å videreformidle sin kjærlighet til naturen. Dette er den første utgaven av det som nå kommer til å bli en årlig utgave, der vi vil fordype oss i en bredere forståelse av hva naturfotografiet kan være.

Naturen har både vært et sted for tilflukt og et rom til å uttrykke de større eksistensielle følelsene. Arno Rafael Minkkinen har tilbrakt sitt liv med å utforske disse temaene. I hans bilder blir naturen en forlengelse av hans egen kropp og skillet mellom menneske og natur blir visket ut. Du kan også lese om Pål Hermansen i denne utgaven av Fotografi. Han utforsker den norske naturen og den kulturelle historien til det norske naturfotografiet. I tillegg har han jobbet med Naturfotofestivalen i Ski som var en av inspirasjonene for denne utgaven av bladet.

Vi ser også på den nyere generasjonen med fotografer som jobber med temaer tett på planeten. Kai Löffelbein har reist jorden rundt for å få vite hva som skjer med datamaskinene våre og annet elektronisk avfall når vi ikke lenger ønsker å ha dem. Det er en økende produksjon og et økende problem som ennå ikke har fått en verdig løsning. Camille Seaman har valgt å bruke Ted Talks som en kanal for å formidle sine historier i møte med de ekstreme naturkreftene som i større grad gjør seg synlige. Mens Helge Skodvin er med på å observere ivaretagelsen av de mer sjeldne artene hos den Naturhistoriske samlingen i Bergen.

I forbindelse med fredsprisutdelingen kom Lynsey Addario på et kort besøk til Oslo og vi fikk muligheten til å snakke med henne om hennes møte med prismottagerne i Profil. Av aktuelle saker har Pål Otnes intervjuet Hans Feurer som har utstillingen sin hos Qvale Galleri i disse dager.

Hans Feurer
Hans Feurers bilder har preget forsidene på de største motemagasinene i snart femti år

I Arnos verden
Gjennom 40 år har han fotografert seg selv i naturen

Ctrl-X
Kai Löffelbein har fulgt sporene etter vestens elektroniske avfall

Jakten på noe mer
Pål Hermansen setter norsk naturfoto på dagsordenen,

Tester & utstyr
Toralf Sandåker tester det nyeste og beste på utstyrsfronten

Lynsey Addario
Lynsey har fulgt årets nobelprisvinner Kailash Satyarthi i sitt arbeide

Øyvind Antonsen
Naturen er i ferd med å ta fraflyttede steder i Finnskogen tilbake for godt

Helge Skodvin
Dyrene fra den naturhistoriske samlingen i Bergen skal i midlertidig eksil

Camille Seaman
Seaman jakter på stormer. For henne er naturen og mennesket ett

Faste spalter

Mitt utstyr: Morten Qvale

Leserbildet

Norsk selskap for fotografi

Norges fotografforbund:

Årets fotograf 2015

Student: Nina Forsberg Lyng

Rariteter: Snøfnugg

Håndleddsbrudd, klamydia og kreftceller blir lagt under lupen i siste utgave av Tidsskriftet.

15.00-17.00 17. august 2017

TFs kontor, Litteraturhuset