Fotografi #3 - 2016

Fotografi #3 er viet dokumentarfotografiet og vi har snakket med et knippe fotografer med hver sine tilnærminger til sjangeren.

I siste utgave av Fotografi har Per Asbjørn Risnes jr. tatt en prat med juryen for pressefotografenes konkurranse Årets bilde, som forteller om hvilke tanker som lå bak utvelgelsen av vinnerbildene. Vi har også pratet med den danske Politiken-fotografen Jacob Ehrbahn og fått historien bak hans prosjekt Headbangers, et prosjekt han har jobbet med over flere år.

Den svenske fotografen Jens Assur valgte å gi opp sin faste jobb som prisvinnende pressefotograf i en av Sveriges største aviser, Expressen, for å kunne sette sin egen agenda. Vi får noen av hans tanker rundt fotografiet og sin egen karriere.

Interfoto fyller i år 50 år og i den forbindelse har vi tatt en prat med Egil B. Rosensverd, Interfotos leder gjennom en betydelig del av denne epoken.

Du får også møte Elin Høyland som hadde stor suksess med sin fotobok «Brothers». Nå er hun aktuell med ny bok, om søskenparet Bergit og Edvard Bjelland på Jæren.

Dette kan du i tillegg lese om i Fotografi # 3:

• Dusan Reljin: Den oslobaserte fotografen hadde nylig verdenspremiere på musikkvideo med Massive Attack
• Cicilie S. Andersen: Møt studenten fra fotojournalistutdannelsen ved Høyskolen i Oslo og Akershus som gjorde sitt skoleprosjekt i Kina.
• Maria Gruzdeva: Den russiske fotografen har dokumentert periferien av det tidligere Sovjetsamveldet.
• Paul Strand: En stor retrospektiv utstilling vises nå på The Victoria and Albert Museum i London.
• Sony A7S MK II: Toralf Sandåker har sett på nykommeren og noen av de beste hybridkameraene.
• Norges Fotografforbund: NFF kåret Årets fotograf 2016 på landsmøtet i Stavanger.
• Mitt utstyr: Kyrre Lien viser oss hva han har i fotobagen
• Spaltist: Jan Johannessen er bildesjef i Dagens Næringsliv Magasinet og er denne utgavens spaltist.

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern