Fotografi nr. 5 - 2014

Leica fyller hundre år i år, og i den forbindelse har vi valgt "Øyeblikket" som tema for dette nummeret av Fotografi. Vi viser et utvalg fotografer som på forskjellige måter forholder seg til det avgjørende øyeblikk i sin fotografi.

Du kan lese intervjuet av Leo Rubinfien som er kurator for den største retrospektive utstillingen noensinne med Garry Winogrands bilder. Utstillingen kommer til Europa denne høsten.

Vi har snakket med fotografen Eivind H. Natvig om dokumentarfotografiet, og Fotografis tidligere redaktør Tore Holter skriver om øyeblikk som vil leve evig i fotografiets historie – og om Henri Cartier-Bressons definisjon av "det avgjørende øyeblikk".

Kjetil Røed introduserer oss for Vivian Maiers mindre kjente fargebilder, som er utstilt i Hasselbladmuseet i Gøteborg frem til 19. oktober.

STEMMER nr. 2 2019 presenterer resultatet av årets tekstkonkurransen med tema «2084». Vi har også flere andre bidrag om klima og miljø i dette nummeret, våre faste spalter om språk og oversettelse og flere nye litterære stemmer. Blant annet hyller vi en kulturdronning - bibliotekar og skribent Marit Hallen (1962 – 2018).