Fotografi nr. 5 - 2014

Leica fyller hundre år i år, og i den forbindelse har vi valgt "Øyeblikket" som tema for dette nummeret av Fotografi. Vi viser et utvalg fotografer som på forskjellige måter forholder seg til det avgjørende øyeblikk i sin fotografi.

Du kan lese intervjuet av Leo Rubinfien som er kurator for den største retrospektive utstillingen noensinne med Garry Winogrands bilder. Utstillingen kommer til Europa denne høsten.

Vi har snakket med fotografen Eivind H. Natvig om dokumentarfotografiet, og Fotografis tidligere redaktør Tore Holter skriver om øyeblikk som vil leve evig i fotografiets historie – og om Henri Cartier-Bressons definisjon av "det avgjørende øyeblikk".

Kjetil Røed introduserer oss for Vivian Maiers mindre kjente fargebilder, som er utstilt i Hasselbladmuseet i Gøteborg frem til 19. oktober.

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine