Fotografi nr. 6 - 2014

Temaet er “sport”, men de færreste av fotografene er rendyrkede sportsfotografer. Vi ønsket ikke primært å vise de vanlige sportsbildene som man ser i VG eller Dagbladet, men heller ta en titt på de mer uvanlige uttrykkene innen sportsfotografiet

I siste utgave kan du lese intervjuer og reportasjer av både reportasjefotografer og kunstfotografer. Vi har blant annet snakket med Jimmy Linus som er fotograf i D2. Han blir sendt verden rundt på oppdrag og kommer hjem med bildehistorier om alt fra gressklipperrace i England til gladiatorturneringer i Italia.

Espen Tveit har i en årrekke undersøkt forholdet natur/arkitektur. Han har laget bøker om fotballmål, fotballtribuner og samtidsarkeologi. Nå har han lett frem glemte hoppbakker rundt omkring i hele landet, og fotografert dem på sin poetiske, stillferdige måte.

Amerikansk fotball med kvinner som spiller i bare undertøyet er en ikke spesielt kjent sport. Heller ikke veldig stor, men Alyssa Schukar har fulgt spillerne på banen og i garderoben.

Det kreative kollektivet Riverboom var tilstede under fotball VM i Brasil i sommer og viser flere sider ved fotballens rolle i Brasil.

Fotografi har også vært i Stockholm og snakket med Anders Petersen, som nylig åpnet en stor utstilling på Fotografiska.

Forøvrig kan du lese om:

• Roleur: Et britisk sportsmagasin som går sine egne veier

• Frode Sandbech: Ekstremsportfotografen som kombinerer natur og sport i drømmejobben

Årets fotograf, 3. runde: Martin Slottemo Lyngstad har juryert andre runde, med tema «Action»

• Dan Skjæveland: Dan Skjæveland slo seg ned i Paris for å gå i mesternes fotspor

• Toralf Sandåker:  Vi har testet fire vidvinkelzoomer fra Canon og speilrefleksen Nikon D810. Toralf gir oss også noen inntrykk fra årets Photokina-messe.

Faste spalter:

• Mitt utstyr: Christopher Olssøn

Leserbildet

• Norges Fotografforbund: Bergen fotograflaug

• Talent: Maiken Haugsdatter Lyng Østerhagen

• Rariteter: Johan Bruns Hjallisbilde

Forøvrig finner du aktuelt stoff og nyheter.

www.fotografi.no

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine