Gnist 1/19

Nummer 1 2019, har artikler om sosial reproduksjon, sjukehuskamp og pensjon, abortdebatt og et reisebrev fra markeringen av 100-årsdagen for mordet på Rosa Luxemburg i Berlin.

Noen artikler fra nummeret:

Gnist-samtalen: Colombia etter fredsavtalen og høyresidens fremmarsj i Latin-Amerika

Abortdebatt: Eivor Evenrud: Hvem skal bestemme? og Magnhild Nilsen: Vekk med abortnemndene

Cinzia Arruzza: Frå sosial reproduksjon til kvinnestreik

Helene Bank: Høyrepolitikk i all framtid/ Handelskriger og velferden

Ellisiv Rognlien: Lønn og etnisk diskriminering

Jorunn Folkvord: Hvorfor pensjonsopprør?

Margit Steinholt: Lokalisering av sjukehus, kvinnehelse og debattklima  – Hva kan man lære fra Helgeland?

Magnus Bernhardsen: Kulturkrig med vått krutt

Tomine Sandal: Rosa Luxemburg lever!

Berit Rusten: Kvinner i solidaritet med jøder som sto i fare for å bli deportert

Bokomtaler

Aktivist, redaktør og leser Erik Ness blir 70 år 11. mars 2019. Redaksjonen i Gnist Marxistisk Tidsskrift markerer det med et festskrift for han. Vi synes det er en god anledning til å løfta fram noen av de temaene Erik har vært opptatt av i sitt politiske virke. Det er blant annet artikler om tidsskrift, og historia til tidsskriftet Gnist, om den kvinnelige arbeiderklassen. Gratulerer med dagen!

Tema for dette nummeret er Arkivlandskap i endring. Les også Arkivforbundets side: Arkivene mot falske nyheter og maktovergrep, eller ta en titt på kartet  på siste side over nye fylker f.o.m. 2020.