Gnist 1/19

Nummer 1 2019, har artikler om sosial reproduksjon, sjukehuskamp og pensjon, abortdebatt og et reisebrev fra markeringen av 100-årsdagen for mordet på Rosa Luxemburg i Berlin.

Noen artikler fra nummeret:

Gnist-samtalen: Colombia etter fredsavtalen og høyresidens fremmarsj i Latin-Amerika

Abortdebatt: Eivor Evenrud: Hvem skal bestemme? og Magnhild Nilsen: Vekk med abortnemndene

Cinzia Arruzza: Frå sosial reproduksjon til kvinnestreik

Helene Bank: Høyrepolitikk i all framtid/ Handelskriger og velferden

Ellisiv Rognlien: Lønn og etnisk diskriminering

Jorunn Folkvord: Hvorfor pensjonsopprør?

Margit Steinholt: Lokalisering av sjukehus, kvinnehelse og debattklima  – Hva kan man lære fra Helgeland?

Magnus Bernhardsen: Kulturkrig med vått krutt

Tomine Sandal: Rosa Luxemburg lever!

Berit Rusten: Kvinner i solidaritet med jøder som sto i fare for å bli deportert

Bokomtaler

Aktivist, redaktør og leser Erik Ness blir 70 år 11. mars 2019. Redaksjonen i Gnist Marxistisk Tidsskrift markerer det med et festskrift for han. Vi synes det er en god anledning til å løfta fram noen av de temaene Erik har vært opptatt av i sitt politiske virke. Det er blant annet artikler om tidsskrift, og historia til tidsskriftet Gnist, om den kvinnelige arbeiderklassen. Gratulerer med dagen!

Hva er det med kunstfaglig arbeid som kan bidra til å fremme medborgerskap? Ny utgave av DRAMA retter søkelyset mot ulike marginaliserte grupper – fra flyktningbarna som jevnlig ankommer norske skoler til seniorer som opplever tap av verdi og tilhørighet.