Kirke og Kultur 4/16

Professor Pål Repstad har foretatt en undersøkelse som viser at det er «ingen indikasjoner på at det lokale organiserte kristenliv fulgte den overgangen fra generøsitet og empati til frykt og kontroll som preget media og politikere, og også ga seg utslag i folkeopinionen».

Nummeret inneholder flere artikler om statsstøtte til tros- og livssynssamfunn. Andreas Homplands artikkel heter «Tru kva du vil – staten betaler», mens Ingunn Folkestad Breistein gir en historisk bakgrunn for ordningene, og hun ser fremover: «For fremtiden er det naturlig å tenke seg at verken Den norske kirke eller andre tros- og livssynssamfunn skal fullfinansieres av stat og kommune, og at medlemmene i større grad bør bidra til finansieringen.» Det bør fortsatt gis tilskudd, men i fremtiden bør det også «vurderes om støtten kan gis delvis pr. medlem og delvis på bakgrunn av aktivitet».

Cora Alexa Døvings artikkel «Pluralismens voktere» tar for seg Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn som politisk aktør gjennom 20 år. Per Bjørnar Grande skriver om Gud hos Dag Solstad.

Utgaven kan leses i sin helhet på idunn.no

For nærmere informasjon om innholdet, ta kontakt med redaktør Dag Kullerud

Første nummer med nye redaktører er ute! Utgaven handler om det å lage noe nytt. Både prosessen bak, men også det store spørsmålet: Hvorfor lager man noe nytt i det hele tatt? sier Herman Breda Enkerud, som sammen med Christa Barlinn Korvald er nye redaktører for tidsskriftet Fanfare.

16.00-19.00 26. april 2017

TFs kontor, Litteraturhuset