Kunsthåndverk 1 - 2013

Et dypdykk i kriseretorikken som omgir smykkekunsten – samt intervjuer om kaos og metodikk i keramisk kunst, anmeldelser, småstoff mm – 64 sider.

Forsiden på Kunsthåndverk N 1.13 gjengir en kjent illustratørs tolkning av møtet mellom nordisk smykkekunst og den «radikale smykkekunstens» eurosentriske historie – begge ble problematisert under et stort seminar – i regi av Nasjonalmuseet, Kunsthøgskolen i Oslo og Norske Kunsthåndverkere, som blir referert og kommentert av redaktør Christer Dynna.

Katrine Køster Holst gir et intervju om hvordan hun undersøker keramikkens grunnmaterialer ved hjelp av egenlagede regler som gir henne større handlingsrom i møte med leire og glasur. Metodikken betoner også kaos og tilfeldighet som skapende prinsipp, og Køster Holst forklarer hvorfor hun ikke skiller mellom ferdige verk og arbeider som fremdeles er i prosess.

Ann Beate Tempelhaug jobber med sine store, keramiske fat slik en billedkunstner kan jobbe med farger, men for å komme i gang, trenger hun også regler. En lang serie kopper som alle er laget av 365 gram leire, fylte en vegg i utstillingenDager,som hun har latt seg intervjue om og som er anmeldt.

Anmeldelser av:

Natural Wonders(Ingjerd Hanevold)
The Cloud, the Wave and the Koi remix(Camilla Luihn)
From the Coolest Corner – nordic jewellery
Aftermath of art jewellery
Keramiske objekter(Ruta Pakarklyte)
Dager(Ann Beate Tempelhaug)
Kunsthåndverk 2012
Overstrykninger(Anne-Gry Løland)
Dona nobis pacem(Unn Sønju)
Paradigme – Norway meets Flanders Flanders meets Norway

Bidragsytere:

Reinhold Ziegler
Marianne Zamecznik
Espen Johansen
Henning H. Bergsvåg
Jan Kokkin
Ingvar Aabrek Klingenberg
Anne-Marie Poels

Ligger for salg i utvalgte Narvesen-kiosker frem til medio juni, og i diverse gallerier.

Forsideillustrasjon: Sany/ Samuel Nyholm.

Websider: www.tidsskriftet-kunsthandverk.no

Redaktør: Christer Dynna

Grafisk design: Yokoland

STEMMER nr. 2 2019 presenterer resultatet av årets tekstkonkurransen med tema «2084». Vi har også flere andre bidrag om klima og miljø i dette nummeret, våre faste spalter om språk og oversettelse og flere nye litterære stemmer. Blant annet hyller vi en kulturdronning - bibliotekar og skribent Marit Hallen (1962 – 2018).