La Granada 5 -2014

Femte nummer av La Granada har for første gang fått et tema, USAs litterære sentrum – New York.

Vi ønsker med dette å gi et variert bilde av byens posisjon som litterær premissleverandør, samt gi norske lesere muligheten til å oppdage nye forfattere tilknyttet byen.

Vi har intervjuet vinner av Man Booker International Prize 2013, Lydia Davis, og forfatter og redaktør av tidsskriftet NOON, Diane Williams. Disse anerkjente kortprosaforfatterne stiller også med ferske korttekster. Andre spennende stemmer er kritikerroste forfattere som Ben Lerner og Christine Schutt. Dessuten kan vi skilte med et intervju med Paris Review-redaktøren Lorin Stein og tekster av NY-bautaen Paul Auster, for første gang utgitt på norsk. Auster tar for seg tiden etter 11. september, og tar for seg New York som en amerikansk idé.

Et knippe norske forfattere og skribenter er også med og formidler sitt inntrykk av byen. Her finnes både prosa, poesi og essay. Fotografen Christian Tunge bidrar med en spennende bildeserie.

Bidragsyterne i nummer 5 er: Paul Auster, Julian Talamantez Brolaski, Lydia Davis, Ann DeWitt, Johanne Fronth-Nygren, Liv Nimand Duvå, Ingrid Melfald Hafredal, Guro Johansen, Lincoln Michel, Ole Kristian H. Heiseldal, Leif Høghaug, Amalie Kasin Lerstang, Ben Lerner, Mark Mirsky, Ruth Mirsky, Ane Nydal, Maya Samat, Mathias R. Samuelsen, Christine Schutt, Paul H. Segar, Skjalg Wie Skaare, Christian Tunge, Kristian Wikborg Wiese, Diane Williams, James Yeh.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.