La Granada 6

I dette sjette nummeret av La Granada har vi bedt 48 norske forfattere sende oss de fem diktsamlingene de mener er de viktigste de siste 50 årene. Ut i fra disse titlene har vi laget en omfattende liste hvor vi har inkludert 106 diktsamlinger fra 1965–2015.

I tillegg til å inneholde nyskrevne tekster av blant annet Dan Andersen, Amalie Kasin Lerstang, Torgeir Rebolledo Pedersen, Endre Ruset, Aina Villanger og Gunnar Wærness, er dette nummeret også ment å fungere som et oppslagsverk for det vi kan regne som noe av det ypperste norsk poesi har å by på.De som har stemt frem de 106 viktigste diktsamlingene de siste 50 årene er:Dan Andersen, Ole Petter Arneberg, Hans Petter Blad, Inger Bråtveit, Terje Dragseth, Victoria Durnak, Paal Maage Elstad, Kjartan Fløgstad, Jon Fosse, Geir Gulliksen, Ellisiv Stifoss-Hanssen, Johan Harstad, Rune F Hjemås, Leif Høghaug, Nils-Øivind Haagensen, Fredrik Høyer, Stian Johansen, Hilde Susan Jægtnes, Ola Jostein Jørgensen, Peder Kaldfjord, Mette Karlsvik, Jan Kjærstad, Linda Klakken, Kristine Kleppo, Morten Langeland, Amalie Kasin Lerstang, Merethe Lindstrøm, Aasne Linnestå, Agnar Lirhus, Eldrid Lunden, Cecilie Løveid, Erlend O Nødtvedt Kenneth Pettersen, Torgeir Rebolledo Pedersen, Øyvind Rimbereid, Endre Ruset, Mathias R Samuelsen, Kjell Ivar Sandvik, Ingrid Storholmen, Terje Thorsen, Bård Torgersen, Helge Torvund, Arild Vange, Aina Villanger, Morten Wintervold, Gunnar Wærness, Einar Økland og Håkon Øvreås.

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern