Materialisten 3-4/11

Dobbeltnummer om flyktningpolitikk. Les bl.a:.Stor skam (leder), Norsk flyktningpolitikk i globaliseringens tid, Et liv i eksil – om kvinnelige asylsøkere, De papirløse

Nytt dobbeltnummer av Materialisten om flyktningpolitikk, 188 sider. Artikkelforfattere er delvis medlemmer av organisasjoner som arbeider for en forandring av norsk flyktningpolitikk og delvis forskere som jobber faglig med flyktningpolitikk. Utgivelsen er støttet av Fritt Ord. Til salgs hos Norli, Tronsmo, Akademika i Domus Nova.

Innhold:
 Cecilie Høigård: Stor skam. Leder
 Kalle Larsson: Till kritiken av Sveriges og EUs flyktningpolitik
 Susan Lyden: Norsk flyktningpolitikk i globaliseringens tid
 Sigmund Book Mohn: Grenselosen i en globalisert verden
 Maria Pitz Jacobsen: Dublin-systemet - et rettferdig samarbeid?
 Rune Berglund Steen: De papirløse
 Jon Ole Martinsen: Retten til en fremtid. Papirløse palestinere
 Fakhra Salimi: Et liv i eksil – om kvinnelige asylsøkere
 Elisabeth Gording Stang: Juss og praksis i behandlingen av mindreårige asylsøkere
 Paula Tolonen: Utlendingsdirektoratet gjennom 23 år
Torbjørn Kalberg: Fra flerkulturell sameksistens til hardhendt uttransportering

Se www. Materialisten.no.

Prosa #2 2021 inneheld to svært ulike tilnærmingar til TV-serien «Atlantic Crossing»s handsaming av historiske hendingar. Les også historia om Kopinors og NFFOs innsats for å styrke bokbransjen i fleire afrikanske land.

Marte Michelets essay er utsett igjen. Tema for årets andre nummer av Prosa er «grenseverdi», noko som viser til dei verdiladde vurderingane som ligg til grunn når grenser blir sette eller flytta, og til kva som kan oppstå når grenser blir kryssa.

Bok og Bibliotek er Norges største og eldste bibliotekfaglige tidsskrift. Vår dyktige og mangeårige redaktør går av med pensjon, og vi søker hans etterfølger.

Bladet tar opp temaer, trender og nyheter som angår bibliotek og bibliotekpolitikk - for eksempel nye arbeidsformer, teknologi, litteratur- og kulturformidling og bibliotekforskning.

Søknadsfrist: 26. mars - Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.