Materialisten 4-2013

Torbjørn Kalberg viser hvordan et av storverkene i europeisk kultur, Den guddommelige komedie, følger handlingen en gammel muslimsk fortelling om himmelferden til profeten Muhammed.

Han argumenterer for at europeisk kultur og vitenskap har hatt stort utbytte av kontakt med islamsk kultur.

Toralv Veggeland gir en dyster samtidsdiagnose av norsk helsevesen basert på nyere forskning

For øvrig: Ole Bjørn Rongen skriver om Bjørnsons forhold til pressen, Joar Tranøy om tidligere amerikansk overvåking, Oscar Dybedahl gir en grundig kritikk av Øystein Sørensens påstand om totalitære trekk hos Marx og Engels. Agnes Andenæs er bidragsyteren i den faste spalten De Fem Viktigste Bøkene.  Bokanmeldelser.

Tema for dette nummeret er Arkivlandskap i endring. Les også Arkivforbundets side: Arkivene mot falske nyheter og maktovergrep, eller ta en titt på kartet  på siste side over nye fylker f.o.m. 2020.