MELK No. 5- 2017

Tema: Futura. MELK er et skeivt kulturtidsskrift med det formål å belyse, synliggjøre og formidle skeiv kulturhistorie i Norge. I denne utgaven utforsker vi fremtiden for skeiv kultur, formidling og aktivisme.

I utgaven kan du lese om fremtiden for skeiv forskning, barnet som symbol i skeiv aktivisme, mulige konsekvenser av normalisering av ekstremsex, performativ dokumentasjon av aids-krisen, fremstillingen av lesbiske kvinner på filmlerretet, formidling av skeiv litteratur, homonasjonalisme, James Baldwin og masse mer!

Utgaven inneholder også dikt av den romerske poeten Martial som aldri tildligere har blitt oversatt til norsk! MELK kan kjøpes på Eldorado bokhandel, Bislet bok og Ny York vintage & 2nd hand i Oslo, eller direkte ved å sende e-post til kontakt@melkmag.com

STEMMER nr. 2 2019 presenterer resultatet av årets tekstkonkurransen med tema «2084». Vi har også flere andre bidrag om klima og miljø i dette nummeret, våre faste spalter om språk og oversettelse og flere nye litterære stemmer. Blant annet hyller vi en kulturdronning - bibliotekar og skribent Marit Hallen (1962 – 2018).