Nordnorsk Magasin 1/2012

Les: Fra nasking til næring – Samarbeid om nye næringer gir lokal utvikling. Nyksunds nye liv. Barbie, Lenin og Jesus; et møte med festivalkunstner Vebjørg Hagene Thoe og hennes performans og vevde tepper på Barents Spektakel i Kirkenes - og mye mer

NORDNORSK MAGASIN nr 1-2012

I denne utgaven av Nordnorsk Magasin er det artikler om husflid og kunst, tradisjon og historie, om nye næringer på gamle steder og et blikk inn i utvikling av kystsamfunn i Skottland.

I VESTERLED ”Fra nasking til næring – Samarbeid om nye næringer gir lokal utvikling.” Kan vi i Nord-Norge lære av erfaringer fra Skottland? Artikkelforfatter og fotograf er Jahn Petter Johnsen forsker på fiskerisamfunn ved UiT Norges Fiskerihøgskole.

KULTURNÆRING ”Nyksunds nye liv.” To artikler om utvikling av Nyksund: ”Tanken med lys og kjærlighet” En gammel, rusten dieseltank i fiskeværet Nyksund rommer ei tankevekkende kunstutstilling basert på gjenbruk. ”Fiskevær ble kulturarena”. Kulturbygger Karl Kristiansen har restaurert ei brygge i Nyksund i Vesterålen, der arrangerer han konserter med høy musikalsk kvalitet. Artikkelforfatter og fotograf er Liv-Karin Edvardsen.

KALOTTKUNST ”Barbie, Lenin og Jesus” - Et møte med festivalkunstner Vebjørg Hagene Thoe og hennes performans og vevde tepper på Barents Spektakel i Kirkenes, februar 2012! Artikkelforfatter er Elisabeth Johansen.

KULTURHISTORIE ”Fra hardangerdrakt til nordlandsbunad.” Nordlandsbunaden har vunnet flere kåringer, og den er vakker med blomsterranker på blå eller grønn bunn. Men den er ikke en folkedrakt. Den er basert på klær og tekstiler fra 1800-tallet, men ingen i Nordland har gått kledd slik før den første prototypen ble lagd i 1928. Artikkelforfatter er Ann Kristin Klausen.

MINORITET ”Ein som reiste seg mot overmakta”. I 1912 - for hundre år siden - kom det ut ei lita bok i Kristiania som knapt noen kunne lese. Tittelen på romanen var ”Bæivve-Alggo. Muittalus.” Forfatteren var sjøsamiske Andes Larsen (1870-1949) fra Kvænangen: lærer, redaktør, sosialist og forfatter. Artikkelforfatter er John Gustavsen

FOLK I NORD ”Troll av villsauull.” Villsau-ull egner seg godt til toving og er inspirerende å arbeide med. Toving er et spennende håndverk, fastslår Trude Kleven på øya Kjøtta i Sør-Troms. Artikkelforfatter og fotograf er Liv-Karin Edvardsen.

DIKT ”Ordsankaren” og ”Vindspelet” av Lill-Karin Nyland, journalist bosatt på Storsteinnes. (Dessverre har diktet "Ordsankaren" feil tittel i bladet, det beklager vi!)

NOVELLE ”Slik ein fin dag å fare på” av Sigrid Merethe Hanssen. Forfatteren fra Finnsnes gav ut novellesamlingene ”Sprang” i 2007 og ”Ingen heime” i 2009, og barneboka ”Detektiv Smartbart og sabotasjen på badet” i 2011. Novelleillustrasjonen er laget av kunstneren Bjørnar K. Meisler.

SPRÅK ”Ord i Nord.” I denne spalten tar vi hver gang for oss et knippe ord fra Nord-Norge. Fast skribent er Eli Johanne Ellingsve, redaktør i Norsk Ordbok. Eksempel fra NNM 1-2012: ”handingsvott (m) - Etter ei oppskrift fra Lofoten er handingsvottar ’små vottar til lett handleg bruk’. Det motsette er sjøvottar. Handingsvottane (Velfjord, Nesna, Gimsøy, Trondenes, Karlsøy) var gjerne gråleta, og berre halvparten så store som sjøvottane når dei vart strikka (av di dei ikkje skulle tovast). Ein nytta dei til tørt arbeid (som når fisken skulle hengjast på hjell), eller når ein berre skulle ut og trø.”

KULTURMINNER ”Verdenskjent dukkekunstner med samiske røtter”. Med vakre drakter, nøyaktige kopier av originale bunader, satte Rønnaug Petterssen (1901-1979) dukkekunst i Norge på verdenskartet. Rønnaug kom selv fra enkle kår i Eidsfjord i Sortland. Tekst og foto: Beate Heide

OM FILM ”Ein makelaus filmfestival.” John Gustavsens inntrykk fra TIFF 2012 – årets filmfestival i Tromsø.

OM BØKER Vi melder et mangslungent utvalg bøker i Nordnorsk Magasin 1-2012 – et snes titler fordelt på barnebøker og sakprosabøker, romaner og diktsamlinger. Anmeldere: Elin Lindberg, Finn Stenstad, John Gustavsen, Rolf N Svendsen, Kaisa Maliniemi og Hilde K. Eriksen

Kort omtale av en del av sakene i vår-utgaven av magasinet finner du også på vår offentlige Facebook-side: www.facebook.com/nordnorskmagasin

Hilde Kat. Eriksen redaktør Nordnorsk Magasin hilde@nordnorsk-magasin.no
hildekat.wordpress.com/nordnorsk-magasin www.facebook.com/nordnorskmagasin

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern