Nordnorsk Magasin 1/2013

Les bl.a. Lederartikkelen RETRO! Artikler om landsdelen, Nord-Norge - Fra kulturell koloni til base for motkultur, Torsken – kongen på menyen - og annet stoff fra Nord-Norge

Lederartikkelen RETRO! i Nordnorsk Magasin nr 1-2013 ligger nå på nettsida vår.

Ottar Brox, Einar Niemi og Leif Arne Heløe bidrar med artikler om landsdelen i denne utgaven, som akkurat nå er på vei til utsalgssteder og abonnentenes postkasser!

Nord-Norge - Fra kulturell koloni til base for motkultur
av Leif-Arne Heløe

Torsken – kongen på menyen
av John Gustavsen

Ordnytt: Verdenshistorie fra Børselv. Alf Nilssen-Børsskog
av Arvid Petterson

Blixprisen 2012. Tema som tar tak og Liv Lundberg og Laila Stien – 33 år som forfattarar
av Hilde Kat. Eriksen

Bokanmeldelser:
Jørgen Gunnerud ”Mistanken. Roman om en forbrytelse”
Lill-Karin Nyland ”Malangseidetulykka”

www.nordnorsk-magasin.no
twitter.com/nonomagasin

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!