Nordnorsk Magasin 1-2015

Afrika - et mangfold av fortellinger.  Afrika har vi hørt om og hatt forestillinger om, og noen av oss fra nord har levd der, eller vært på reise i verdensdelen. Norge og Nord-Norge har langvarige forbindelser til afrikanske land.

Handel, turisme, forskning, misjon, og hjelpearbeid av mange slag. I denne tema-utgaven av Nordnorsk Magasin har vi tatt ei reise sørover i den mangfoldige verdensdelen, og latt en handfull nordinger fortelle om sitt forhold til, sin kunnskap om eller sine opplevelser i ulike land på det store kontinentet: Mosambik; Tanzania; Namibia; Etiopia og Eritrea.

Bidragene har ulike utgangspunkt og innfallsvinkler. Her er den frivillige fra et lokalt, nordnorsk hjelpeprosjekt, her er forskere og hjelpearbeidere og her er fortellinga om å vokse opp i et afrikansk land med norsk familie. Det handler om utdanning, om fiskerier og ressursutnyttelse, om historie, om ytringsfrihet, og om bistand.

Fredskorpseren Sara Brygfjeld fra Bryggfjelldalen i Hemnes kom i fjor tilbake fra Namibia etter å ha jobba et år som musikkterapeut på et prosjekt som er et samarbeid mellom Kvæfjord kommune og College of the Arts i Windhoek.

Runar Hartvigsen fra Vardø jobba fra 2011 som rådgiver i Fiskeridepartementet i Mosambik, på oppdrag for det norske Havforskningsinstituttets avdeling for fiskeribistand, før han i fjor returnerte til moderlandet.

Kristin Jakobsen fra Senja er nylig kommet tilbake fra sin livs opplevelse, da hun som frivillig fulgte Tanzaniaprosjektet på besøk til Mbamba Bay i Tanzania. Prosjektet blei i sin tid starta av Einar Johansen fra Botnhamn på Senja, etter at han gjennom jobb som fiskerikonsulent i Norges Råfisklag deltok i et Norad-prosjekt for å bistå lokale fiskere i Mbamba Bay.

Vibeke Thorp, som skriver spalten ”Matens fortellinger” i Nordnorsk Magasin, forteller om minner fra barndommen i Eritrea, minner som kommer mens hun spiser et eritreisk måltid på Globus internasjonale kafé i Tromsø.

Randi Rønning Balsvik tar utgangspunkt i sin bakgrunn fra Vardø og Norge når hun skildrer den sterke utviklinga som har funnet sted i Etiopia – et land der hun en gang var lærer, og som siden har vært felt for mye av hennes forskning som professor i historie ved Universitetet i Tromsø.

Sissel H. Eriksen i magasinets redaksjonsråd har også forsket og jobbet i Etiopia, og her skildrer hun møter med barn og ungdom i gatene i Addis Ababa, unger som livberger seg på egen hand – og gjerne forsørger familiene sine også. Hun sammenligner med barnearbeid i Europa, for eksempel torsketungeskjæring i Nord-Norge.

I 1956 kom seks journalister fra Nigeria til Vardø for å undersøke hvordan torsken så ut før den blei tørket og eksportert. De blei fotografert i møte med vardøværinger, og de må ha vakt oppsikt i de arktiske bygatene. Vel hjemme igjen kan ikke historiene nordfra ha vært helt avskrekkende, for importen fortsatte, og i 2014 eksporterte Norge nærmere fem tonn tørrfisk til Nigeria.

Nordnorsk Magasin | Sentrumsgården Eidet | 9392 Stonglandseidet | tlf. 778 54 610

Bøker, enkeltutgaver eller abonnement: karin@nordnorsk-magasin.no nordnorskmagasin.wordpress.com | faceboook.com/nordnorskmagasin | twitter.com/nonomagasin

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern