Nordnorsk Magasin 1-2015

Afrika - et mangfold av fortellinger.  Afrika har vi hørt om og hatt forestillinger om, og noen av oss fra nord har levd der, eller vært på reise i verdensdelen. Norge og Nord-Norge har langvarige forbindelser til afrikanske land.

Handel, turisme, forskning, misjon, og hjelpearbeid av mange slag. I denne tema-utgaven av Nordnorsk Magasin har vi tatt ei reise sørover i den mangfoldige verdensdelen, og latt en handfull nordinger fortelle om sitt forhold til, sin kunnskap om eller sine opplevelser i ulike land på det store kontinentet: Mosambik; Tanzania; Namibia; Etiopia og Eritrea.

Bidragene har ulike utgangspunkt og innfallsvinkler. Her er den frivillige fra et lokalt, nordnorsk hjelpeprosjekt, her er forskere og hjelpearbeidere og her er fortellinga om å vokse opp i et afrikansk land med norsk familie. Det handler om utdanning, om fiskerier og ressursutnyttelse, om historie, om ytringsfrihet, og om bistand.

Fredskorpseren Sara Brygfjeld fra Bryggfjelldalen i Hemnes kom i fjor tilbake fra Namibia etter å ha jobba et år som musikkterapeut på et prosjekt som er et samarbeid mellom Kvæfjord kommune og College of the Arts i Windhoek.

Runar Hartvigsen fra Vardø jobba fra 2011 som rådgiver i Fiskeridepartementet i Mosambik, på oppdrag for det norske Havforskningsinstituttets avdeling for fiskeribistand, før han i fjor returnerte til moderlandet.

Kristin Jakobsen fra Senja er nylig kommet tilbake fra sin livs opplevelse, da hun som frivillig fulgte Tanzaniaprosjektet på besøk til Mbamba Bay i Tanzania. Prosjektet blei i sin tid starta av Einar Johansen fra Botnhamn på Senja, etter at han gjennom jobb som fiskerikonsulent i Norges Råfisklag deltok i et Norad-prosjekt for å bistå lokale fiskere i Mbamba Bay.

Vibeke Thorp, som skriver spalten ”Matens fortellinger” i Nordnorsk Magasin, forteller om minner fra barndommen i Eritrea, minner som kommer mens hun spiser et eritreisk måltid på Globus internasjonale kafé i Tromsø.

Randi Rønning Balsvik tar utgangspunkt i sin bakgrunn fra Vardø og Norge når hun skildrer den sterke utviklinga som har funnet sted i Etiopia – et land der hun en gang var lærer, og som siden har vært felt for mye av hennes forskning som professor i historie ved Universitetet i Tromsø.

Sissel H. Eriksen i magasinets redaksjonsråd har også forsket og jobbet i Etiopia, og her skildrer hun møter med barn og ungdom i gatene i Addis Ababa, unger som livberger seg på egen hand – og gjerne forsørger familiene sine også. Hun sammenligner med barnearbeid i Europa, for eksempel torsketungeskjæring i Nord-Norge.

I 1956 kom seks journalister fra Nigeria til Vardø for å undersøke hvordan torsken så ut før den blei tørket og eksportert. De blei fotografert i møte med vardøværinger, og de må ha vakt oppsikt i de arktiske bygatene. Vel hjemme igjen kan ikke historiene nordfra ha vært helt avskrekkende, for importen fortsatte, og i 2014 eksporterte Norge nærmere fem tonn tørrfisk til Nigeria.

Nordnorsk Magasin | Sentrumsgården Eidet | 9392 Stonglandseidet | tlf. 778 54 610

Bøker, enkeltutgaver eller abonnement: karin@nordnorsk-magasin.no nordnorskmagasin.wordpress.com | faceboook.com/nordnorskmagasin | twitter.com/nonomagasin

Håndleddsbrudd, klamydia og kreftceller blir lagt under lupen i siste utgave av Tidsskriftet.

15.00-17.00 17. august 2017

TFs kontor, Litteraturhuset