Nordnorsk Magasin 2/12

Les om fyrene langs kysten, hesjingas historie, virksomheten knyttet til rekefiske i Nord-Troms i tiårene etter krigen, vår ville flora, heksebrenning i Middelalderen og annet interessant stoff fra nord

Kystliv - Et kort streif gjennom Nordnorsk Magasin 2-2012:

Fyrtårnene er viktige seilingsmerker langs denne lange leia som kysten vår er. Tidligere levde fyrvokterne på fyrene, i dag er alle fyr automatiserte. Vår faste bidragsyter Eli Johanne Ellingsve forteller her fyrenes historie.

Elvebakken sjøsamiske gård er et minnesmerke over ei folkegruppe som ikke har fått for mye oppmerksomhet. Frilanser Lill-Karin Nyland besøkte gården i løpet av Kulturminnedagene, som er en del av European Heritage Days.

Etter at siloene ble vanlige, ble det langt mellom hesjene. Men ennå finnes det noen som henger høye til tørk før det kjøres inn på låven. Ann Kristin Klausen forteller hesjingas historie.
I de første tiårene etter den andre verdenskrig ble det etablert en betydelig virksomhet knyttet til rekefiske og foredling av kaldtvannsreker i Nord-Troms. Denne delen av nordnorsk industrihistorie får vi formidlet av historikeren Bjørn-Petter Finstad.

Villblomstens dag vandret Lill-Karin Nyland i Iselvdalen i Indre Troms for å studere vår ville flora, sammen med ei gruppe entusiaster.

Den kjente billedkunstneren Per Adde fylte 85 år i fjor, han ble feiret i Kunstens hus i Luleå. Maria E.Y. Savabini forteller om kunstneren, hans kunstnerkone Kajsa Zetterquist, og deres liv i Graddis-traktene sydøst for Bodø.

I middelalderen ble mennesker i Norge og andre steder i verdensdelen vår dømt for hekseri, og mange ble brent. Liv-Karin Edvardsen har besøkt Irland, og forteller om Dame Alice le Kyteler, den første irlender som ble dømt for hekseri.

I sommerutgaven av magasinet finner du også språkspalta ”Ord i nord”, novella ”21. juli 1977” av Ingebjørg Liland, flere dikt, – og anmeldelser av et allsidig og bredt utvalg bøker, både romaner, barnebøker og sakprosa.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!