Nordnorsk Magasin 2/12

Les om fyrene langs kysten, hesjingas historie, virksomheten knyttet til rekefiske i Nord-Troms i tiårene etter krigen, vår ville flora, heksebrenning i Middelalderen og annet interessant stoff fra nord

Kystliv - Et kort streif gjennom Nordnorsk Magasin 2-2012:

Fyrtårnene er viktige seilingsmerker langs denne lange leia som kysten vår er. Tidligere levde fyrvokterne på fyrene, i dag er alle fyr automatiserte. Vår faste bidragsyter Eli Johanne Ellingsve forteller her fyrenes historie.

Elvebakken sjøsamiske gård er et minnesmerke over ei folkegruppe som ikke har fått for mye oppmerksomhet. Frilanser Lill-Karin Nyland besøkte gården i løpet av Kulturminnedagene, som er en del av European Heritage Days.

Etter at siloene ble vanlige, ble det langt mellom hesjene. Men ennå finnes det noen som henger høye til tørk før det kjøres inn på låven. Ann Kristin Klausen forteller hesjingas historie.
I de første tiårene etter den andre verdenskrig ble det etablert en betydelig virksomhet knyttet til rekefiske og foredling av kaldtvannsreker i Nord-Troms. Denne delen av nordnorsk industrihistorie får vi formidlet av historikeren Bjørn-Petter Finstad.

Villblomstens dag vandret Lill-Karin Nyland i Iselvdalen i Indre Troms for å studere vår ville flora, sammen med ei gruppe entusiaster.

Den kjente billedkunstneren Per Adde fylte 85 år i fjor, han ble feiret i Kunstens hus i Luleå. Maria E.Y. Savabini forteller om kunstneren, hans kunstnerkone Kajsa Zetterquist, og deres liv i Graddis-traktene sydøst for Bodø.

I middelalderen ble mennesker i Norge og andre steder i verdensdelen vår dømt for hekseri, og mange ble brent. Liv-Karin Edvardsen har besøkt Irland, og forteller om Dame Alice le Kyteler, den første irlender som ble dømt for hekseri.

I sommerutgaven av magasinet finner du også språkspalta ”Ord i nord”, novella ”21. juli 1977” av Ingebjørg Liland, flere dikt, – og anmeldelser av et allsidig og bredt utvalg bøker, både romaner, barnebøker og sakprosa.

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine