Nordnorsk Magasin 2/15

I den 2. utgaven av Nordnorsk Magasin i årgang 38 skriver vi om mat fra ville vekster og golvmatter vevd av gamle lofotgarn. Glasskavlene som ikke lenger holder garnene flytende, men er blitt til samleobjekter.

Kvenhistorie, og krigsbarn glømt i Sverige etter 2. verdenskrig. Og om en småbruker og anerkjent komponist som levde i Ullsfjorden i Troms for hundre år sia. Om glasskunst fra Myre i Vesterålen, og omtale av jazzmusikk fra Tromsø. Og anmeldelser av bøker om norske og samiske forhold, barne- og ungdomsbøker og polarlitteratur. Blant annet.

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern