Nordnorsk Magasin 2/2013

Les bl.a. om Han Oskar i Dalen, en kjent skikkelse i Tromsø, og om Ågot Gjems, ei sterk og tydelig kvinne som markerte seg i si tid. Mye annet spennende stoff fra nord. Bokanmeldelser, novelle, språkspalte m.m.

Folk og fjell i historia
Det nordnorske magasinet har holdt det gående siden 1978. Helt fra starten av var litteratur et viktig stoffområde. Samfunn og historie var andre sentrale felt som magasinet hentet sitt stoff fra, historia og samtida til folkene i nord. Fortsatt er dette ting vi skriver om. Men magasinet er ikke helt det samme, slik samfunnet og tida ikke er den samme. De første årene kom magasinet ut med åtte utgaver pr år, og spaltene var åpne for samfunnsdebatt. I dag foregår debattene i dagsavisene eller i de langt raskere digitale mediene, debattfeltene på Internett der du kan få tilsvar på dine ytringer etter bare minutter.

Ikke som i våre spalter. Du må ha tid til å vente et kvartal om du ønsker å se hva som skjer i magasinet. Vi er blant de langsomme. Tidsskriftene er de tenksomme slektningene til dagsavisene og nettmediene.

Stoff i denne kvartalsutgaven, magasinets sommernummer:

Han Oskar i Dalen
Oskar Jensen (1872-1967), var en mann som kanskje noen Tromsøværinger ennå har minner om. ”For eldre folk i Tromsdalen og Tromsø by var ”han Oskar i Dalen” en kjent skikkelse. Denne småvokste, senete karen med vidbremma hatt, skarp profil og like skarp replikk blei lagt merke til når han fra tid til annen tok turen over sundet og bevegde seg i bygatene”, forteller vår skribent Helge Stangnes.

Ågot Gjems Selmer – kvinnestemme i nord
Vi presenterer ei sterk og tydelig kvinne som markerte seg i si tid: Ågot Gjems Selmer (1857-1926). For 130 år sida satte Østlands-piken for første gang sine føtter, iført pariserstøvler, i fjæresteinene på Tennes i Balsfjord. Savnet etter asfalten på Karl Johan var ikke større enn at hun og hennes legemann blei boende i Balsfjord i nesten 20 år. I tillegg til å føde åtte barn blei hun forfatter og foredragsholder, som reiste på turne i Norge og nabolandene. ”Hun var også engasjert i kvinnesaken, blant annet for å sikre kvinner stemmerett”, sier frilanser Lill-Karin Nyland.

Verdensarv på Vesterhavsøyene og The Italian Chapel – håpets hus
Magasinets redaktør bringer skildringer fra utferd i vesterled – denne gangen Orknøyene, som i seks århundrer var norske. Det er fortsatt ikke glømt, mange av øyboerne sier i dag at de helle vil være norske enn skotske. Men øygruppa har vært bebodd i mange tusen år, og de fleste kulturminnene på øyene skriver seg fra svært lenge før den norrøne perioden, flere av disse stedene står i dag på UNESCOs Verdensarv-liste.

Bestiging av Hestmannen
571 meter over havet troner den karakteristiske Hestmannen, et velkjent seilingsmerke og sagnomsust aktør i legender og fortellinger. Fjellet som ligger på Hestmannøy, er også et populært turmål. Den første kjente bestigingen ble foretatt rundt 1830 av Peter Nyplass Skyttervoll”, skriver frilanser og historiker Ann Kristin Klausen i en beretning om dette fjellet på Helgeland.

Sauna, sisu
”Saunaen er ein institusjon i Finland, ein heilag stad for folkesjela. Gjennom saunaen kjem lidenskapen fram, og det gjeld å vera uthaldande. Men saunakulturen er dominert av maskuline skildringar”: Forfatter og frilanser John Gustavsen forteller om hvordan saunaen er knyttet til finsk sjølforståelse – både i Finland og i finske bygder i Nord-Norge.

Tepp-lugger blir til
På Grytøy i Sør-Troms har ungdomslaget U.L. Solhov arrangert storkurs, med instruksjon i alt fra toraderspill, folkedans, hiphop og teater, til sying av tepp-lugger. Frilansjournalist Liv-Karin Edvardsen har besøkt luggesyerskene.

Utkantbutikken som sosial arena
Skribent Beate Heide har tatt turen til Andøya lengst nord og ytterst i Vesterålen, og der har hun intervjua næringssjefen om prosjektet ”Utkantbutikken som sosial arena”. ”Merkur-programmet til Kommunal - og regionaldepartementet har til hensikt å styrke utkantbutikkene. Målet er å bidra til bosetting i spredtbygde strøk”, får vi vite.

Suliskongen
I Kristofer Uppdals store romanserie om rallarlivet og norsk arbeiderbevegelse, Dansen gjenom skuggeheimen (1911-1924), møter vi Suliskongen og unggutten Tørber Landsem. Sulis'n er en nærmest mytisk figur i flere av bøkene i romanserien, skriver Jorulf Haugen.

Dag Skogheim – støper om historie til diktning
Forfatteren Dag Skogheim fylte 85 år på Norges grunnlovsdag. ”At hans kreativitet, vitalitet og unike fortelleevne er like sterk fremdeles, må tilskrives skjebnes lunefullhet. Han har fått år i bonus, alle dem som tuberkulosen fratok ham i hans unge år.” skriver litteraturkritiker Finn Stenstad.

Bokanmeldelser
I tillegg til artiklene om Uppdal og Skogheim, anmelder vi tolv aktuelle utgivelser i sommermagasinet, kanskje noen av disse bøkene passer å lese i sommer?

Novelle
I novella ”Apropos retten til Land og vann” av Ellen Hofsø, fabulerer forfatteren om gubben Olai som sliter med å akseptere ny-naboene sine.
Diktspalten
På FNs ”Verdens poesidag” inviterte vi til å sende inn dikt og prosadikt til diktspalten i sommermagasinet. Rundt førti tekster kom inn, og ei handfull av disse blei valgt ut til å komme på trykk i denne utgaven. De utvalgte dikterne er Benedicte Wærstad, Kirsten Bøe, Rita K. Klausen, Ingebjørg Liland og Berit Oksfjellelv.

Ord i nord
Eli Johanne Ellingsve sin språkspalte ”Ord i nord” er på plass igjen i magasinet med stadig nye ordforklaringer, etter et lite opphold knytta til utgivelsen av ordsamlinga 1000 Ord i nord på Nordkalottforlaget sist desember. Kjøp gjerne boka!

I dette nummeret

Helge Stangnes:”Han Oskar i Dalen”
Finn Stenstad: ”Dag Skogheim – støper om historie til diktning”
Lill-Karin Nyland: ”Ågot Gjems Selmer – kvinnestemme i nord”
Hilde Kat. Eriksen: ”Verdensarv på Vesterhavsøyene”
Hilde Kat. Eriksen: ”The Italian Chapel – håpets hus”
Ann Kristin Klausen ”Bestiging av Hestmannen”
Eli Johanne Ellingsve: ”Ord i nord”
Liv-Karin Edvardsen:”Tepp-lugger blir til”
Beate Heide:”Utkantbutikken som sosial arena”
John Gustavsen: ”Sauna, sisu”
Jorulf Haugen: ”Suliskongen”

Skjønnlitteratur

Ellen Hofsø: ”Apropos retten til land og vann” (novelle)
Sommerdiktere:
Ingebjørg Liland: ”Vi var sjøfarere”
Rita Kristin Klausen ”Hvordan elsker poeter”
Kirsten Bøe ”Luftlinje Lofoten”
Benedicte Wærstad ”Dagens skjermede avdelinger”
Berit Oksfjellelv: ”I Ordhandelen”

Bokanmeldelser

Vibeke Thorp ”Sterk kost” Anmeldt av Hilde Kat. Eriksen
Aas & Zapffe ”Vett og Uvett. Stubber fra Troms og Nordland” Anmedt av Hilde Kat. Eriksen
Beate Heide & Odd Bakken ”Hverdagstanker i ord og bilder” Anmeldt av Siv Strande
Øyvind Johnsen ”Soldathjerter. Slaget om Narvik. Nordfronten” Anmeldt av Finn Stenstad
Tor E Øverås ”I dette landskap” Anmeldt av Finn Stenstad
Henning Wærp ”Sofia Halifax” Anmeldt av Finn Stenstad
Johan I Borgos ”Sortland bygdebok. Gård og slekt. Del 5” Anmeldt av John Gustavsen
Simon Winchester ”Atlanterhavet – En biografi” Anmeldt av Rolf Normann Svendsen
Christine Baglo ”Lofoten og Vesterålen – En reiseguide” Anmeldt av Rolf N. Svendsen
Annie Riis ”En som het En” Anmeldt av Henning H. Wærp
Kristin Danielsen ”Merk mine ord, åleinemor” Anmeldt av Irene Larsen
Asbjørn Jaklin ”Svart frost” Anmeldt av Sissel H. Eriksen

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine