Nordnorsk Magasin 3-12

Høstmagasinet i år handler om musikk og musikere fra nord. Artiklene er innom tradisjoner, historie og samtid, uten at vi er i nærheta av å dekke det hele, så mer får følge i kommende utgaver. Vi melder ti bøker i mange sjangre.

Nordnorsk Magasin (NNM) er et uavhengig tidsskrift med blikk på Nord-Norge, Nordkalotten og andre nordlige strøk, der vi vektlegger historie og samtid, natur, mennesker og kultur, kunst og litteratur. Bladet er ute i 35. årgang, vi har fire utgaver pr år i et opplag på 2050 eks.

MUSIKK: Nordnorsk Magasin 3-2012 er på vei til abonnenter og salgssteder denne uka. Høstmagasinet i år handler om musikk og musikere fra nord. Artiklene er innom tradisjoner, historie og samtid, uten at vi er i nærheta av å dekke det hele, så mer får følge i kommende utgaver.

Våre faste frilansere forteller blant annet om:

Helgelending – fiolinmester i Amerika: Jeremias Skjefstad (1871-1912) - nordlandsgutten som emigrerte og blei berømt musiker i Amerika.

Slåttene stoppet ved kirkedøra: Daniel Hægstad (1864-1950), politiker, kirkesanger, spillemann, folkemusikksamler og lærer på Andenes - som i sommer fikk et minnesmerke i bygda han kom fra - Lødingen Vestbygd.

Det var en gang en siter: Et populært instrument for kvinner i bygdene i tida rundt 2. verdenskrig.

Orgle i Ainnfjorn: Sandsøy Sangkor urframførte ukjent Arvid Hanssen-dikt under Sandsøydagene.

Arvid Hanssen på engelsk: ”Diktportretter” og konserten ”Rocks and Straws” med Anneli Drecker markerte avdøde dikter Arvid Hanssens 80-årsdag i Dyrøy.

Folkemusikk, leikaring og pubkultur: En av våre yngste skribenter spør hvorfor folkemusikk er en langt større del av dagliglivet i Skottland enn i Norge

Kråkeslottet – Et eventyr for ungdom: En annen ung skribent forteller om Kråkeslottet på Senja – som i førti år har vært et sted der unge musikktalenter er blitt tatt godt vare på.

Sanger fra Varanger: Les om musikkforskeren Reidar Bakkes innsamlede sangskatter, som finske innvandrere tok med seg til Varanger.

Språk og litteratur: I høstutgaven av magasinet finner du Eli Johanne Ellingsves språkspalte ”Ord i nord”, samt litt annet smått av litteraturstoff. Dessuten trykker vi novella ”Denne første dagen” av Sigrid Merethe Hanssen, novella ”Høst” av Maria E. Y. Savabini, og dikt av Asfrid Karlsen fra Porsanger.

OM BØKER: Vi melder ti bøker i sjangrene lyrikk og salmer, roman og refleksjon, dokumentar og sakprosa. Anmeldere er Finn Stenstad, John Gustavsen, Rolf N Svendsen og Hilde Kat. Eriksen.

Et utvalg bøker:
”Stormen”. Politietterforsker Rino Carlsen er i Reine i Lofoten, der han avdekker ondskap og hemmeligheter. Forfatteren Frode Granhus ”løfter denne krimromanen til nasjonalt og internasjonalt nivå” skriver Finn Stenstad i sin anmeldelse.

”Noen salmer fra nord”. Salmesamlinga fortjener oppmerksomhet og bruk, mener Rolf Normann Svendsen i sin bokomtale.

"Havets gull. Fiskekjøpere i Nord-Troms og Finnmark". ... et springende verk krydret med morsomme anekdoter, sier John Gustavsen om Reidar Nielsens bok.

”Carla, min Carla”. Forfatteren Ingeborg Arvola tar unge på pulsen i denne boka, mener anmelder Finn Stenstad.

”Angrep ved daggry. Narvik 9.-10.4 1940”. Alf R Jacobsen … avdekker hittil ukjente sider ved hendelser, sier Rolf Normann Svendsen i sin omtale.

Kontakt daglig leder om du ønsker anmeldereksemplar av magasinet:
karin@nordnorsk-magasin.no telefon 778 54 610.

www.facebook.com/nordnorskmagasin - twitter.com/nonomagasin -
www.nordnorsk-magasin.no

I det nye temanummeret av Form Akademisk  publiserer vi utvalgte fagfellevurderte artikler utviklet fra paper presentert på The 3rd International Conference for Design Education Researchers - DRS/CUMULUS learnxdesign conference holdt i Chicago  28. - 30. juni 2015.

15.00-17.00 17. august 2017

TFs kontor, Litteraturhuset