Nordnorsk magasin 3 - 2013

Hvem er vi, om språket dør? Etterkommere etter gamle innvandrergrupper eller urfolk i Norge befinner seg i dag i en revitaliser-ingsfase. Mange vil hente tilbake det som er mistet. Lar det seg gjøre? Debatt på Tromsø bibliotek fredag 4. oktober

LEDER Hvem er vi, om språket dør?
– Vi som er etterkommere etter gamle innvandrergrupper eller urfolk i Norge befinner oss i dag i en revitaliseringsfase. Mange vil hente tilbake det vi ser vi har mistet. Skikker, levemåter, klesdrakter, smykker, sanger og språk. – Men lar det seg gjøre, er det noe vits i å prøve? I anledning Språkåret 2013 vil Nordnorsk Magasin arrangere en debatt om dette temaet på Tromsø bibliotek fredag 4. oktober, under Ordkalotten litteraturfestival, skriver redaktør Hilde Kat. Eriksen.

FOLK I HISTORIA Bjørnejegeren Åne Ånesen.
– På den nordvestlige delen av Hinnøya, fra Kinneset ytterst i Godfjorden og sørover til Djupfjorden ved Blokken, finnes ei rad stedsnavn som alle begynner med Åne – fra Ånetofta i nord til Ånesteinen i sør. Alle ser ut til å ha navn etter samme person, bjørnejegeren Åne Ånesen, forteller faghistorikeren og forfatteren Johan I. Borgos på Sortland i en artikkel om denne samiske bjørnejegeren som levde på slutten av 1700-tallet.

KYSTKULTUR Så lenge skuta kan gå.
– Kystkulturen i Nord- Norge har vært en så integrert del av menneskenes liv at den nesten er blitt usynlig. Det erfarte de entusiastiske guttene som gikk sammen om å kjøpe den sist bygde fiskebåten i Andøy, MK ”Havblikk”. Det forteller frilansskribent og forfatter Beate Heide.

FOLK I NORD Den siste sauebonden.
– Jeg har hatt et godt liv og har det så flott her. Vil ikke bytte med noen, sier Olaf Kristiansen (64), den siste sauebonden på Storå i Tysfjord. Han har hatt besøk av skribent Geir Smelror.

INDUSTRIHISTORIE Sildoljefabrikkene på Helgeland.
– 1909 var et merkeår på Helgeland. Da ble de to første sildoljefabrikkene i regionen opprettet, den ene i Lurøy, den andre på Lauvøy i daværende Nordvik herred. Vel ti år seinere, i perioden 1918-1920, foregikk en storstilt etablering av at sildoljefabrikker, i likhet med hermetikkfabrikker, skriver historiker og frilansskribent Ann Kristin Klausen.

KULTURHISTORIE Dei heilage paret ved Stikkelvåg.
– Folk som skal ha lykke i fiske og kjærlighet, bør kjenne til paret som står ved utløpet av Magerøysundet, skriver forfatter og frilansjournalist John Gustavsen om disse fjellformasjonene i Nordkapp kommune i Finnmark.

KALOTTKUNST Svalbardbasillen i Longyearbyen.
– Da Nordnorsk Magasin besøkte Galleri Svalbard i Longyearbyen, fant vi svalbardbasillen hengende på veggen. Og både kunstneren Rudolf Overå og galleribestyreren Jan Martin Berg innrømmet å være smittet, forteller forfatter og frilanser Lill-Karin Nyland.

NATUR På vandring i Norges mest frodige fylke.
Årets vår og forsommer var rekordvarm, og i de fleste vegetasjonstypene i Troms har det rett og slett bugnet.  Og Troms kommer ut som det klart frodigste fylket i landet med tanke på den naturlige vegetasjonen, skriver Lill-Karin Nyland, som har laget reportasje fra Målselv.

FOLK I NORD Karsteins diktsamling.
– Den gamle skipselektrikeren og Grytøy-væringen Karstein Slagstad (93) sitter på Bjarkøy sykehjem med diktsamlinga si i hendene. Det er mest bare hans sambygdinger som kjenner til den, siden den aldri er gitt ut, forteller frilansjournalist Liv-Karin Edvardsen. Dikteren har latt seg intervjue i Nordnorsk Magasin, og deler flere av de poengterte tekstene sine med oss.

PERSPEKTIV Romsa – byen som ikkje ville vera samisk.
– Den såkalte ”språkstriden” i Tromsø i 2011 – forslaget og etter kvart vedtaket om å søka bykommunen innlemma i Forvaltningsområdet for samisk språk – skapte mykje strid og fekk fram mange negative haldningar til samar og det samiske, skriver Øystein Vangsnes, språkforsker ved Universitetet i Tromsø.

OM BØKER. Anmeldelser av blant annet:
Berit Oksfjellelv, ”Ut av munnen” (barnebok) anmeldt av Irene Larsen.
Mikal Niemi, ”Fallvann”(roman fra Tornedalen) anmeldt av Jorulf Haugen.
Joannes Nielsen, ”Brahmadellane” (roman gjendiktet fra færøysk) anmeldt av Hilde Kat. Eriksen
 Irene Larsen, ”Sortsolsafari” (dikt) anmeldt av Elin Lindberg.
Jan Jacob Tønseth, ”Prosten” (roman) anmeldt av Finn Stenstad.
Alf R Jakobsen, ”Bitter seier. Narvik, 10.april-10.juni 1940”. Anmeldt av Finn Stenstad.
 Gunnar Grytås, ”Motmakt og samfunnsbygger - Med torsken og Norges Råfisklag gjennom 75 år”, Anmeldt av John Gustavsen.
Knut Helskog, ”Samtaler med maktene. En historie om verdensarven i Alta”. Anmeldt av John Gustavsen.

Kontakt daglig leder om du ønsker anmelder-eksemplar av magasinet: karin@nordnorsk-magasin.no

Redaktøren feirer med dette sin 30. magasinutgivelse!

www.nordnorsk-magasin.no
www.facebook.com/nordnorskmagasin
 twitter.com/nonomagasin
hildekat.wordpress.com

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine