Nordnorsk Magasin 3-2014

Om ville bær, uer, tørrfisk og opera, salt, gamle ord, det gode liv, kunst i fjæra, gruver og avfallsdeponi i Kvalsund, internatskole i etterkrigstida, og mye mer

LEDER Fritt land

– Høsten 1944 gikk russiske tropper inn i det nazi-okkuperte Finnmark. I denne siste fasen av krigens kramper i nord befant en elleveåring seg, han som siden skulle bli Nordnorsk Magasins grunnlegger og første redaktør. I sommer la han fra seg krigsminnene for siste gang. Til minne om både ham og frigjøringa, lar vi redaktøren, forfatteren, læreren og historikeren Hans Kr. Eriksen sjøl fortelle om denne tida, gjennom et utdrag fra boka ”Barnet og Krigen”. Vi har også med minnediktet ”Ny-lærarn” av Helge Stangnes, skriver nåværende redaktør Hilde Katrine Eriksen.

Les lederartikkelen på magasinets blogg: http://nordnorskmagasin.wordpress.com/2014/09/09/fritt-land/

PERSPEKTIV: ”Nordområdesatsingas utstillingsvindu”. Eksotiske Finnmark. Vilt, vakkert og nådeløst! Med eksotiske samer, reinsdyr og midnattssol lokkes turister til Sápmi…

– Forfatteren Marion Palmer ytrer seg velskrevet og skarpt, med humor og ironi om planlagt mineralutvinning, gruvedrift og avfallsdeponi i Kvalsund i Finnmark. Marion Palmer: mpalmer@online.no Mobil 93651565.

Les artikkelen på magasinets blogg: http://nordnorskmagasin.wordpress.com/2014/09/23/nordomradesatsingas-utstillingsvindu/

NATUR & TRADISJON: ”Ut og plukke bær”. Historiker og frilansjournalist Ann Kristin Klausen forteller om multer, blåbær, tyttebær og andre sorter som år etter år blei sanket utover ettersommeren og høsten, til husbruk og salg. Tidligere hadde nok de ville bærene en sterkere posisjon enn i dag. I hvert fall følges bærsesongen hvert år av det vanlige omkvedet om at folk er lite flinke til å forsyne seg av naturens skattkammer. Storplukking med sylting og safting er likevel et nyere fenomen. Syltetøy og saft var en sjeldenhet før 1900-tallet.

NATUR & TRADISJON: ”Uer. God, stygg og utryddingstruet”. Ueren har vært en vesentlig del av kostholdet i Nord-Norge, og den spises fortsatt. Men bestanden er på retur og ueren er havnet på rødlista over truede arter. Det lover ikke godt for den typiske nordnorske salta varianten, skriver Ann Kristin Klausen: ann.kristin.klausen@gmail.com

KALOTTKUNST: ”Kine Hellebust og livsverket”. For tredje juli på rad har Kine Hellebust hatt åpent galleri i fjæresteinene i Malangen i Balsfjord. Frilansjournalist og forfatter Lill-Karin Nyland har besøkt henne der. Til vinteren fyller artisten, skuespilleren, billedkunstneren og forfatteren 60 år. Lill-Karin Nyland: nylandlk@online.no

MATENS FORTELLINGER: ”Livets - og dødsens salt”. Et hvitt stoff du ikke kan leve uten, men som kan ta livet av deg? Dette er ingen gåte, men noen perspektiver på salt; i maten og i språket, skriver frilansskribent og lektor i ernæring, vår spaltist Vibeke Thorp: vthorp@online.no

FOLK I HISTORIA: ”Aleksander Eriksen, helgelendingen som ble en sentral lederskikkelse i Lyngen”. Aleksander Eriksen framstår som en verdig representant for de mange tilflyttede lærerne som la ned en stor innsats for å få til vekst og utvikling i Nord-Troms i en periode da denne regionen utmerket seg med å ligge langt bak resten av fylket både med tanke på utdanningsnivå, skoletilbud, kommunikasjoner, næringsliv og inntektsnivå. I dag hører vi ikke lenger Nord-Troms omtalt som en “forsømt del av amtet”, skriver Eivind Bråstad Jensen.

FOLK I NORD: ”Det gode liv i Steinvika”. De bor øde til, de er gamle, men kjeder seg ikke et minutt. For Harry på 84 og Svanhild på 81 er det en berikelse å være i aktivitet. Ekteparet Kristoffersen tar hjertelig imot i sitt hjem i Holandshamn. Den lille gården heter Steinvik, den var husmannsplass i gamle dager. Her er steinknauser over alt og smått med dyrkbar jord. Havet er nærmeste nabo, bare ett av nabohusene er bebodd. Nå har de fått 32 barnebarn og elleve oldebarn, et tolvte er på vei. De teller nøye etter, ler og teller igjen. – Det er så mange at vi kommer av med tallet, sier Svanhild til frilansjournalist Liv-Karin Edvardsen: liv2karin@hotmail.com

ETTERKRIGSTID: ”Skole i krisetid”. Som nittenåring, oppvokst i Bærum, reiste Ingrid Arctander rett etter andre verdenskrig til en internatskole i Nord-Norge - som erstatningslærer for unger fra Finnmark. Det blei et møte med en helt annen verden for den unge kvinna som kom nordover, uten lærerutdanning, uten kunnskap om landsdelen og befolkninga, språk og kultur. Hennes egen beretning om møtet med ungene på internatskolen er gripende lesning.

Ingrid Arctander kan kontaktes på e-post gamccabe@online.no

NATUR & KULTUR: ”Tørrfisk og operahus på Røst”. Hilde Kat. Eriksen

For oss turister som ikke er fiskere eller fiskearbeidere, så byr Røst i Lofoten mellom anna på sykling og sjømat, og båttur til Skomvær fyr. I sommer var det til og med opera på Røst. Framsyninga bygger på beretninga til venetianeren og sjøfareren Pietro Querini, som rak på land der ute i 1432.

LITTERATUR & MUSIKK: Vi trykker også novella ”Landevegsfilm” av Berit Oksfjellelv og språkspalten ”Ord i nord” av Eli Johanne Ellingsve, i tillegg til anmeldelser av bøker og musikk. Denne gangen: Albumet ”Kem va du?” av Moddi og et dusin bokutgivelser i de fleste sjangrer.

Kontakt daglig leder for anmelder-eksemplar av magasinet: karin@nordnorsk-magasin.no

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine